Annonse

Dårlig oppførsel og gode karakterer

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke alltid samsvar mellom dårlig orden og faglige prestasjoner, går det fram av en ny studie publisert i Journal of Positive Behavior Interventions.

Amerikanske forskere har fulgt 350 elever i syv såkalte risiko-skoler over fem år. De vurderte både lærernes syn på elevenes oppførsel og evner samt elevenes faktiske faglige prestasjoner.

Forskerne observerte at lærerne ofte mente eksemplariske elever gjorde det bedre på skolen, selv om dette ikke nødvendigvis var tilfelle. Samtidig mente de at flere bråkebøtter hadde læringsvansker, igjen uten at dette alltid var tilfelle.

– Det gagner ikke barna når lærerne tror faglig veiledning krever andre egenskaper enn å lære bort oppførsel, sier forfatter Bob Algozzine i en pressemelding, og legger til:

– Eller at fokus på skolearbeid på magisk vis skal forbedre oppførselen.

Powered by Labrador CMS