Kvinnene er på vei til fabrikken. De jobber på Vøien bomullsspinneri på Sagene i
Oslo.
De er de første industriarbeiderne her i
landet. Og står i sentrum av det historikere senere kaller et tidsskille.
Det har gått 80 år siden den første spinnemaskinen ble funnet opp i England.
Før måtte hvert garnnøste spinnes fra ull til tråd på en rokk. Nå kunne
maskinen, som ble kalt Spinning Jenny, lage mange sneller tråd samtidig.
Og
råvaren var ikke lenger ull, men bomull.
Spionene ville ha Jenny
Den britiske tekstilindustrien får et stort forsprang. Det blir startskuddet for en helt ny
periode i verdenshistorien – den industrielle revolusjonen. Men foreløpig bare
i Storbritannia.
Gründere med kapital fra hele Europa følger med. De sender
spioner til Spinning Jenny og fabrikkene i Manchester. Britene tviholder på den
nye kunnskapen. Det er strengt forbudt å selge tegninger, maskiner eller
kompetanse.
Så går det nesten 80 år. England åpner opp.
Det er blitt for vanskelig å holde spionene unna. Dessuten
er det penger å tjene på salg av maskiner og kunnskap.
- Da er to norske menn raskt på plass i
Manchester, forteller Gro Røde.
Hun er historiker og formidlingsansvarlig for
arbeiderkultur og industrihistorie ved Oslo museum.
24 år gammel gründer
De to er Knud Graah og Adam Hiorth. De treffer hverandre på en
pub og skjønner raskt at de er ute i samme ærend. De vil ha de første
kontraktene om den nye teknologien.
Mens Hiorth slår seg ned i Nydalen i Oslo, starter Knud Graah
spinneri på Sagene i samme by.
- Jeg er imponert over Knud Graah. At han turte!
Han var en modig gründer som så muligheten til å bruke kreftene i Akerselva på
nye måter, til ny industri, sier Røde.
Graah er 16 år da han flytter til Norge fra Danmark. Han
jobber seg opp i handelsstanden og er bare 24 år gammel da han får kontrakten i
Manchester.
Han får med seg kapital fra søsteren Charlotte og svogeren Nils
Young. Sammen kjøper de rettighetene til fossefallet ved Sagene og bygger
landets første fabrikk: Vøien bomuldsspinderi - senere AS Knud Graah & Co. Den står klar i 1846.
Unge kvinner får jobb
Annonse
Maskinene kommer fra England.
- Spolen blir plassert inn i en skyttel og så skutt inn i veven. Det gjør det mulig å produsere store mengder stoffer uten håndkraft, men med maskiner, forteller Røde.
Graah gjør avtaler med arbeidere og formenn, som flytter til Norge for å lære
opp fabrikkens ansatte.
Som altså er unge kvinner.
- Det er en sosial revolusjon at kvinner får lønnet
arbeid. Flertallet av dem som får jobb i fabrikken, er unge, ugifte kvinner i
alderen 18 til 23 år, sier Røde.
Billige, flinke og lett å styre
Det var mange av dem. Graahs spinneri hadde over 400
arbeidere. Nabobedriften, Hjula veveri, hadde nærmere 900 arbeidere.
- Vi har teorier om hvorfor de ansatte kvinner, og
ikke menn. Fabrikken trenger den beste arbeidskraften. De trenger arbeidere som
er hendige, smarte og som lærer fort. De skal også være lette å styre og ikke
lage problemer. Det var genialt å ansette unge jenter, sier Røde.
Dessuten var kvinnelig arbeidskraft billigere. Og det var
tradisjon i bondekulturen for at kvinner drev med spinning og veving.
Knud Graah og andre fabrikkeiere gjorde som i England, de satset på kvinnene.
30 prosent av arbeidsstokken var likevel menn. De reparerte, smurte og stilte inn maskinene – og gjorde vedlikeholdsarbeid i lokaler og bygninger.
Strevsomt barnepass
Mange kvinner sluttet på fabrikken når de giftet seg, andre
fortsatte til de ble gravide.
Forfatteren Oskar Braaten har i flere bøker beskrevet fabrikkarbeidere
som har barn, men ikke barnepass.
Annonse
Museumsfavoritten
I denne artikkelserien ber vi forskere og kuratorer om å velge én gjenstand fra museet som de vil fortelle om. Hva er deres favoritt?
Trikk som ble bombet i Tyskland, men kjørte folk i 20 år etterpå og nå står på Sporveismuseet i Oslo
Han forteller om moren som må gå fra barna sine hver morgen
før klokken seks. De sover fortsatt. Hun skjærer brød og legger i ovnen. Så går
hun på jobb. Når hun står ved spinnestolen, går tankene til ungene. Våkner de
tidsnok til skolen? Får de i seg mat? Vasker de seg? Passer de seg for vedovnen
og trafikken? Midt på dagen har hun pause og kan løpe hjem. Så må hun tilbake
for enda flere timers arbeid.
- Det fantes private dagmammaer, som Hønse-Louisa.
Frelsesarmeen drev også barnepass, der enslige mødre kunne levere de minste
barna. Og på barneasylet gikk barn over tre år. Men dette var unntaket, de
fleste arbeiderne var ugifte, uten barn, forteller Gro Røde.
De første med fritid
Det var ikke lett å kombinere arbeid med familie. Kvinnene
hadde arbeidsdager opp mot 12 timer.
Likevel hadde de noe som var helt nytt. Nemlig fritid. Etter
12-timersdagen var kvelden deres. Det var også halve lørdagen og hele
søndagen.
- De er de første med regulert arbeidstid. Tjenestejentene,
det vil si hushjelpene, hadde nesten aldri fri. De måtte tilpasse seg familien
de tjente hos. Heller ikke håndverkerne kunne gå hjem før jobben var gjort og
mesteren deres ga dem tillatelse, sier Røde.
Arbeidsforholdene var dårlige.
Fabrikkarbeider Anne Pleym forteller om mørke og triste fabrikklokaler på 1880-tallet. Maskinene sto så tett at det var vanskelig å komme fram.
Bomullen var ikke ferdig renset da den kom til fabrikken. Rensingen
og maskinene ga veldig mye lo og støv – som folk pustet inn. Flere ble syke.
Så var det bråket fra maskinene.
– Venner seg til bråket
Lydforholdene blir beskrevet i jubileumsboka da bedriften Knud Graah fyller
50 år, men der hevdes det at arbeiderne hans tåler støyen:
«For dem som ikke er vant til at færdes i en tekstilfabrik,
vil larmen i vævsalen forekomme øredøvende, og det synes umulig at føre
sammenhængende samtale i saa støiende omgivelser. Arbeiderne derimot, der
daglig vanker i lokalet, vænner sig snart til larmen og kan med lethet meddele
sig til hindanden …»
Annonse
De unge fabrikkarbeiderne er med fra dag én i den norske,
industrielle revolusjonen, ifølge Røde.
Mange historikere mener det var mindre revolusjon og mer en
langsom utvikling med mange faktorer. Norsk økonomi var i vekst fra 1830. Det
var økt eksport av fisk og tømmer. Skipsfarten hadde sine glansdager. Ny teknologi
var kommet på plass, med dampturbiner og mer effektiv bruk av vannkraft.
- Jeg vil likevel kalle det en revolusjon. Tre
tekstilfabrikker kom raskt opp i stor produksjon, som var teknisk og maskinelt
krevende. Det førte til mange nye industriarbeidsplasser. Norge blir raskt et
industriland, sier Røde.
Spolen med bomullstråd fører til store endringer. Mange
tjener store eller små penger på den nye næringen. Men det finnes en bakside.
– Mulig på grunn av slaveriet
For hvor kommer bomullen fra? Hvem plukker bomullen?
Det er slaver i sørstatene i USA som sørger for råvaren til
det norske industrieventyret.
- De første årene av driften av fabrikkene
i Norge blir bomullen plukket av slaver, som blir utsatt for den verste menneskelige handlingen
som finnes. De er en vare. Dette gjør tekstilproduksjonen i Norge mulig, sier Røde.
Forståelsen for de menneskelige kostnadene kommer ikke til
syne i Knud Graahs jubileumsbok:
«Det er ingen tilfældighet at det netop blev Amerika som
satte bomuldsdyrkningen i system. Det heldige klima i Golfstaterne, den
enestaaende frugtbare jordbund, og ikke mindst den lette adgang til
arbeidshjælp, gjorde en sterk utvikling naturlig.»
Borgerkrigen i USA fra 1861 til 1865 gjorde slutt på slaveriet. Men bedriften Graah oppsummer at
de frigjorte afroamerikanerne fortsatt trives på bomullsmarkene med «det behagelige
arbeidet og sorgløse liv». Det kommer av «forskjellighet i menneskenes
natur og fysiske anlæg», ifølge bedriften. I tillegg bidrar flinke plukkere i India og Egypt.
Bomullen kom fra sørstatene i USA og ble plukket av slaver. Etter frigjøringen fortsatte mange å jobbe på bomullsplantasjen – med lav lønn og harde vilkår.
Hva skjer i dag?
- Historien om spinneriene er også så fæl. Hva
kostet den industrielle revolusjonen menneskene og verden? spør Røde.
Annonse
Hun trekker linjene fram til i dag.
- Hvordan står det til med menneskene i tekstilindustrien
i dag? Vi ser reportasjer fra forferdelige arbeidsforhold for dem som syr
plaggene våre, men hva med dem som høster bomullen og spinner den? Hvor er
jordene som utsettes for enorme mengder gift og påkjenning? Det vet vi ikke noe
om, og vi forbrukere bryr oss ikke, sier Røde.
Etter 110 års drift går Graahs spinneri og Hjula veveri på
Sagene konkurs.
- Kanskje sannheten om tekstilproduksjonen er at det
er for billig. Verken da eller nå betaler vi det arbeidet bak plaggene faktisk
koster, sier Gro Røde.
Arbeidermuseet ble etablert etter initiativ fra historieinteresserte entusiaster, lokalpolitikere, bydel Sagene og arbeiderbevegelsen. Det ble etablert i 2013 og er en del av Oslo Museum.
Museet har utstilling i Sagveien 28, men fabrikkbygningene som fortsatt står der og Akerselva er like mye en del av museet.
Hver søndag tilbyr museet vandring i området.
Bilder:
Bomullsspole og fabrikkene i dag. Foto: Nina Kristiansen.
Historiske bilder: ukjent fotograf / Digitalt museum, public domain.