Det er mulig at demenssykdommen Alzheimer forårsakes av immunforsvarets reaksjon på virus, ifølge ny forskning. (Illustrasjonsfoto: Dan Kosmayer / Shutterstock / NTB scanpix)

Vanlig virus kan spille en viktig rolle i utviklingen av Alzheimer

Nye resultater taler sterkt for at herpesvirus spiller en viktig rolle i utviklingen av demenssykdommen.

Tanken er ikke ny.

Tidligere studier har knyttet svært vanlige herpesvirus til risikoen for å få Alzheimer.

Ideen om at den fryktede demenssykdommen skal forårsakes av virus, er imidlertid fortsatt ganske kontroversiell. Det finnes smått med direkte bevis.

Men en studie som nå er publisert i tidsskriftet Neuron, styrker hypotesen om at virus kan spille en hovedrolle i dramaet.

Lette i døde hjerner

Ben Readhead og kollegaene hans har gjort en stor undersøkelse, hvor de har studert saken fra mange sider samtidig.

De undersøkte hjernevev fra over 600 avdøde Alzheimerpasienter og over 300 uten sykdommen, fra tre ulike biobanker. Samtidig kartla forskerne både hvilke gener pasientene hadde og hvilke av disse gener som var skrudd av og på.

I tillegg hadde Readhead og kollegaene også informasjon om pasientenes symptomer før de døde.

Fant herpesvirus

Resultatene viste at det fantes en rekke virus i hjernene til alle deltagerne. Men Alzheimerpasientene hadde vesentlig mer av herpesvirusene 6A og 7 i de delene av hjernen som typisk rammes hardt av Alzheimer. Og pasientene med mest virus hadde også hatt flest symptomer da de levde.

Det samme gjaldt derimot ikke for pasienter med andre sykdommer som ødelegger hjernen.

Kartleggingen av DNA og RNA viste at virusene var med på å regulere menneskelige gener som tidligere er blitt koblet til Alzheimer. Samtidig ble virusene også selv regulert av disse genene.

Ingen sikker årsak

Forskerne kan ennå ikke svare på om de to herpesvirusene er en direkte årsak til Alzheimer. Men det er klart at de er tilstede i prosessene som leder til Alzheimer, ifølge pressemeldinger fra Cell Press og Arizona State University.

Dette gjør det mindre sannsynlig at virusene bare er tilfeldige opportunister som invaderer en allerede svekket hjerne.

Resultatene peker mot at symptomene og skadene ved Alzheimer blir skapt av hjernens egen reaksjon på virusinfeksjon, mener forskerne.

Kanskje skjer det en kaskade av immunreaksjoner som ender i at hjernevevet blir ødelagt?

Nesten alle har virusene

Her gjenstår det imidlertid mange ubesvarte spørsmål.

Et av de åpenbare er så klart hva som skjer med virusene hos de som blir syke. Herpes 6A og 7 er nemlig svært vanlige. Nesten alle er smittet med minst ett av dem fra tidlig i barndommen. Hvorfor får ikke alle Alzheimer?

Likevel kan resultatene allerede hinte om hvor vi kan lete etter mulige behandlingsformer.

Kanskje vi kan lage nye terapier som er rettet mot virusene eller immunsystemet? Men litt hell, kan vi kanskje klare å bekjempe sykdommen allerede før symptomene melder seg.

B. Readhead, J. V. Haure-Mirande, C. C. Funk, M. A. Richards, P. Shannon, V. Haroutunian, M. Sano, W. S. Liang, N. D. Beckmann, N. D. Price, E. M. Reiman, E. E. Schadt, M. E. Ehrlich, S. Gandy, J. T. Dudley, Multiscale Analysis of Independent Alzheimer’s Cohorts Finds Disruption of Molecular, Genetic, and Clinical Networks by Human Herpesvirus, Neuron, juni 2018. Sammendrag.