
Vil bruke dekk fra elbiler til å redusere støy
Dekkene kan brukes på vanlige biler og dermed gi like mye støydemping som en tradisjonell støyskjerm.
Elbiler bidrar til mer enn bare å å redusere CO2-utslipp fra trafikk. De bidrar også til mindre trafikkstøy.
Og det er ikke bare motoren som bråker mindre på elbiler sammenlignet med vanlige biler. De er i tillegg utstyrt med dekk som er spesialutviklet for lav rullemotstand. Det vil si at de lager mye mindre lyd enn tradisjonelle bildekk.
Nå har et knippe forskere sett på om elbil-dekkenes inntog kan brukes til å redusere støy selv på biler som ikke er elektriske.
De har også sett på om ulike veidekker kan bidra til å dempe støyen.
– Resultatene viser at det finnes et stort potensiale for å redusere både trafikkstøy og drivstofforbruk også fra bensin- og dieselbiler om man kombinerer støysvake dekk og riktig veidekke, sier akustikkforsker i Sintef, Truls Berge.
- Les også: Joda, elbiler forurenser også
Rullemotstand avgjør
I prosjektet er det gjort mange målinger med ulike kombinasjoner av bildekk og veidekker, inkludert spesialdekk for elbiler.
Formålet var å kartlegge gunstige kombinasjoner med tanke på reduksjon av veistøy og CO2-utslipp fra vanlige biler og forlenget rekkevidde for elbiler.
Den mest gunstige kombinasjonen ga en reduksjon av rullestøyen helt ned til 10 desibel. Det menneskelige øret oppfatter dette som en halvering av støyen.

Forsøkene er gjort både på testbaner med ulike veidekker, på vanlig vei og i laboratoriet.
Forsøkene viste at veidekket var svært viktig. For fire bildekktyper som er utviklet for elbiler (EV-dekk), ble rullemotstanden redusert med et gjennomsnitt på 40 prosent.
Det gir en potensiell reduksjon i energiforbruket på 12 til 16 prosent om man holder marsjfart i femtisonen, og fire til seks prosent om man kjører i åtti kilometer i timen. Disse energireduksjonen er basert på teoretiske beregninger.
Ønsker teknologioverføring
Forskeren mener det nå vil være nyttig å utstyre vanlige biler med dekk som er utviklet for elbiler, og at myndighetene bør ta en revurdering av veidekkene i sterkt trafikkerte områder, mener forskeren.
– Spesielt kan dette være aktuelt på steder der man ikke kan bruke konvensjonelle tiltak som for eksempel støyskjermer, sier Berge. Han tror at vi vil få flere støysvake dekk på markedet om få år.
– Klima er en viktig pådriver når det gjelder å utvikle dekk med lav rullemotstand fordi det reduserer energiforbruket. Det vil i tillegg gi en ekstragevinst med støyreduksjon. Dette bør vi utnytte, sier Berge.
- Les også: Asfalterer veien med tre
SE OGSÅ
-
Derfor kjører norske bilister stadig saktere
-
Bli en bedre bilkjører fra sofaen
-
Sinte og gråtende sjåfører mangedobler risikoen for ulykker
-
Hvor mye koster vintervær for trafikken?
-
Bilen skal lære å kjøre som folk
-
Bør den førerløse bilen ofre sin egen passasjer?
-
Byplanlegging bestemmer ikke hvordan folk bruker bilen
-
Fra fire til ett tilsyn for transportsikkerhet i Norge