Antennen testes inne i et rom som demper alle refleksjoner av radiobølger. Derav alle piggene.

NASAs nye romteleskop begynner å ta form

Det skal skytes opp om noen år. Men hva skal vi med enda et romteleskop?

Det kalles Nancy Grace Roman Space Telescope eller bare Roman-teleskopet.

Planen er at det skal skytes opp «innen mai 2027». Teleskopet har vært under planlegging i lang tid, selv om det er et langt mindre omfattende prosjekt enn James Webb-teleskopet, som var på tegneblokka siden 1990-tallet.

James Webb-teleskopet begynte å levere bilder og resultater i løpet av 2022, og teleskopet kan allerede ha gitt helt nye perspektiver på universet.

Roman-teleskopet er mindre enn James Webb, og det har et hovedspeil som er omtrent på samme størrelse med Hubble-teleskopet. Roman-romteleskopet veier rundt 4.000 kilo mens James Webb er rundt 6.500 kg tungt.

Men hva er forskjellen på dem? De to teleskopene er spesialbygget for å undersøke hvert sitt aspekt ved universet.

Og Nancy Grace Roman-romteleskopet skal ta et stort og bredt blikk på universet i den infrarøde delen av lysspekteret.

Slik ser en kunstner for seg at teleskopet kommer til å se ut ute i rommet.

Et lett teleskop

NASA har nylig vist fram testing av en viktig komponent, nemlig antennen som sørger for kontakt mellom teleskopet i rommet og kontrollrommet på bakken.

Selve parabolen er laget av et karbonfiber-materiale som gjør den svært lett. Selve antennen er under testing og på bildet i toppen av saken testes antennens evne til å sende og motta radiosignaler.

Det er grunnen til at antennen står i det pussige rommet. Det er et såkalt anekkoisk kammer. Veggene er spesielt utformet for å ikke danne ekko eller refleksjoner av noe slag. Her er det snakk om ekko av radiobølger som kan forstyrre selve antenne-testen.

Antennnen skal til slutt stå på teleskopet som skal sendes ut til Lagrange-punktet rundt 1,5 millioner kilometer fra jorden på utsiden av månens bane. Dette er et stabilt punkt hvor romfartøy kan holdes i ro. James Webb går allerede i bane her ute, men det er plass til flere teleskoper.

Hovedspeilet under bygging.

Infrarødt

Fordelen med å plassere romteleskop helt der ute er at teleskopene er beskyttet mot støy. Både James Webb og Roman-teleskopet kikker på universet med infrarødt lys. Ute ved Lagrange-punktet er både jorden og solen langt unna, og teleskopene er dermed delvis beskyttet.

James Webb-teleskopet brukes til å fokusere tett inn på ting som er veldig langt unna, som de første galaksene som oppsto i universet. Teleskopet kan også brukes til å undersøke for eksempel atmosfæren til planeter utenfor vårt solsystem.

Nancy GRace Roman i 2015.

Roman-romteleskopet har et mye bredere syn på universet. Det er laget for å ta store bilder av store deler av synsfeltet på samme tid, ifølge Space.com. Dette kan blant annet brukes til å undersøke hvor fort universet utvider seg, noe som henger tett sammen med teorien om mørk energi – energien som driver denne ekspansjonen. Dette kan du lese mer om i denne saken på forskning.no.

Romteleskopet er oppkalt etter Nancy Grace Roman (1925-2018). Hun var astronom og den første kvinnelige lederen i NASA. Roman skal ha vært tidlig ute med å argumentere for å sende teleskop ut i rommet og hun ledet NASAs astronomi-avdeling gjennom 1960- og 1970-tallet, ifølge nyhetsnettsiden NPR.