Mer gym gir ikke mer aktivitet
En britisk undersøkelse antyder at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng med mer gym i skolen, og mer aktivitet totalt - i hvert fall ikke i småskolen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Overvekt og fedme er et økende problem blant barn og unge, og et antatt viktig middel i kampen mot stillesitting er å satse på mer kroppsøving i skolen.
Imidlertid kan det se ut som at det ikke er veien å gå.
Et forskningsprosjekt blant britiske 7-åringer har vist at den totale tiden brukt på fysisk aktivitet blant barn er den samme, uansett hvor mange timer gym de har på skolen.
- Dette tyder på at barn i denne aldersgruppa har et behov for fysisk aktivitet som blir dekket både gjennom kroppsøvingstimene og i fritida, sier Ingunn Fjørtoft, førsteamanuensis ved Høgskolen i Telemark (HiT), til forskning.no.
- Antall timer med kroppsøving var ikke avgjørende for den totale mengde av fysisk aktivitet.
Fjørtoft er leder av Nettverk for fysisk aktivitet i skolen, et samarbeidsprosjekt mellom landets universiteter og høgskoler for å heve kompetansen på fysisk aktivitet.
Samme aktivitetsnivå uansett
Rundt 200 barn fra tre barneskoler i Storbritannia ble undersøkt i studien, der skolene hadde vidt forskjellig antall timer dedikert til fysisk fostring. På den ene fikk barna i gjennomsnitt 9,2 timer aktivitet pr uke, mens på de andre to var antallet henholdsvis 2,4 og 1,7 timer.
Likevel var antallet timer aktivitet per uke det samme uansett hvilken skole barna kom fra.
Studien mener barna kompenserer for mer aktivitet på skolen med mindre når de er hjemme, og omvendt.
- Disse funnene har betydning for antifedmepolitikk fordi den utfordrer antagelsen om at å skape flere muligheter for barn til å være aktive, vil bety mer fysisk aktivitet, sier studiens analytiker Alissa Frémeaux i en pressemelding.
Viktigere på ungdomstrinnet
Fjørtoft er imidlertid ikke overbevist, og peker blant annet på at studien ikke har differensiert mellom alder eller kjønn, eller sett på hvilke typer aktivitet barna har drevet med.

- Dette betyr ikke at tilrettelegging for fysisk aktivitet ikke er av betydning - studien analyserer ikke dette - det er bare variablene for fysisk aktivitet i kroppsøvingstimene og i fritida som framstilles her, påpeker hun.
Dessuten viser tidligere forskning at det ikke er på barnetrinnet at aktivitetsnivået er det største problemet.
- Vi vet fra tidligere studier av fysisk aktivitet i skolehverdagen at aktiviteten går ned - særlig på ungdomstinnet, sier Fjørtoft.
- Fra høsten 2009 innføres det to timeplanbaserte uketimer i fysisk aktivitet for 5.-7. klasse. Med erfaringen fra denne studien kan det diskuteres om denne aldergruppa er den rette målgruppa for slike tiltak.
- Vi trenger flere studier for å vite mer om aktivitetsvaner på fritid og kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen - særlig med tanke på ungdomsgruppa, avslutter hun.
Referanse:
Forskningsresultatet ble lagt frem i forrige uke på The European Congress on Obesity (ECO 2009) i Amsterdam, Nederland.
Study finds children’s activity levels not influenced by more PE time in school Pressemelding fra ECO 2009
SE OGSÅ
-
Gym for alle!
-
Ikke så lett å lure gymlæreren
-
Tjukk av nattmaten
-
Se opp for de slanke og sultne
-
Veldig aktiv eller veldig passiv
-
Følger elever med pulsmåler og GPS
-
Vil ha mye mer gym
-
Gym uten glede
-
Gammeldagse gymlærere
-
Løper saktere enn før
-
Danske jenter skulker gymmen
-
Uvitenhet om gymkarakterer
-
Fete barn sliter ved mye skjermtid
-
Vil ha mindre fotball i gymtimene