100 gram, kanskje? 200? Eller snakker vi en halvkilo? De fleste har nok aldri veid hendene sine, og da er det ikke så lett å tippe.

Hvor mye tror du hånden din veier?

Mange tar veldig feil når de vurderer vekten på sine egne hender, viser en ny studie.

De sitter lagelig til og gjør jobben når vi trenger dem – som jo er ganske ofte. Ellers gjør ikke hendene så mye ut av seg. De føles nette og lette.

Men hvor lette er de egentlig?

Psykologer fra University of London i Storbritannia har kommet fram til at du mest sannsynlig tror hendene dine er en god del lettere enn de egentlig er.

Nettavisen Gizmodo har også skrevet om studien.

Tunge proteser var egentlig ikke tunge

Du undres kanskje over hvorfor det var interessant å forske på? Forskningen har blitt til en vitenskapelig artikkel publisert i tidsskriftet Current Biology

Det begynte da forskerne fikk inspirasjon fra andre studier der deltakerne hadde klaget over at protesene de fikk etter amputasjon av hendene, var for tunge.

Det til tross for at protesene ikke var noe tyngre enn hånden de hadde vinket farvel til.

Det finnes unntak fra regelen om at folk ikke kjenner tyngden av hendene sine. For eksempel kan personer som har hatt slag kan oppleve hendene sine som tyngre enn normalt.

Dinglende hender og risposer rundt håndleddet

Forskerne ville undersøke fenomenet nærmere. De gjorde to ulike eksperimenter. I det første fikk de med seg 20 studiedeltakere.

De skulle sitte i en stol med armlener, og det var satt opp skjermer slik at de ikke skulle se hendene sine.

Deltakernes hender skulle først henge og dingle utenfor stolen mens resten av armen var støttet opp av en pute. Slik kunne de kjenne vekten av kun hånden bedre.

Risposer rundt håndleddet

Etterpå skulle de samme deltakerne bære poser med ris i ulike størrelser. Risposene ble festet til et armbånd på det venstre håndleddet. Hånden ble støttet opp av en pute.

Poenget med det eksperimentet var å erstatte vekten av hånden med en rispose. Føltes den tyngre eller lettere?

Deltakerne tippet ofte riktig på om risposen var lettere eller tyngre. Men de tippet ofte feil når de skulle bedømme hvor mye deres egen hånd veide i gram.

Mange trodde at hånden deres veide omtrent 200 gram. En gjennomsnittlig voksen hånd veier derimot 400 gram, sånn omtrent. Det kommer selvfølgelig veldig an på kjønn og individ.

Slitne hender føltes tyngre

Forskerne gjorde et eksperiment til, og en ny gruppe på 20 personer ble med. Denne gangen skulle deltakerne først teste gripestyrken sin.

Dermed var de litt slitne i klypa da de skulle gjennom det samme eksperimentet som den forrige gruppen.

Også gruppe to undervurderte vekten på hånden, men ikke like mye som gruppa som ikke var slitne i hendene. Disse deltakerne tippet at hånden veide omtrent 280 gram.

Det kunne altså se ut til at hendene føltes tyngre når de var slitne.

Forskerne bak den nye studien håper studien deres kan bidra til bedre proteser i fremtiden.

Litt som trøtte øyelokk?

Forskerne selv tror at undervurdering av vekten på hendene våre er en måte nervesystemet kan si fra på når vi blir trøtte. Føles ikke hendene med ett litt tyngre da?

Det samme som når øyelokkene føles tyngre når du blir søvnig, poengterer de. Nå håper de at studien deres kan gjøre fremtidens proteser litt bedre.

Studien hadde til sammen 40 deltakere. I vitenskapen er det såpass få at forskerne er forsiktig med å trekke bastante konklusjoner fra en slik studie.

Det gjelder også her, og det må altså mer forskning til for å bekrefte det forskerne tror.

Samtidig har flere forskere gjort lignende funn.

Følbare proteser føles lettere

I en annen studie publisert i samme tidsskrift i 2021 viser forskerne at en pasient med amputert ben følte at protesen ble mye lettere etter at personen fikk byttet til en protese som er mulig å «føle». Altså har den en teknologi som gir tilbakemeldinger til nervesystemet.

Det er snart 10 år siden en slik protese ble laget første gang – og teknologien er i utvikling.

For eksempel jobber forskere ved NTNU i Trondheim med å utvikle en protese som kan kommunisere med hjernen. Du kan lese mer i en artikkel skrevet av universitetet i fjor.

Ferrè, Elisa R., Joel, Johathan., Cadete, Denise og Longo, Matthew R. (2023). Systematic underestimation of human hand weight. Current Biology.