Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskulen på Vestlandet - les mer.

– Når du har en orgasme, frigjøres hormoner som kan bidra til at du føler deg mer avslappet og rolig, forteller søvnforsker.
– Når du har en orgasme, frigjøres hormoner som kan bidra til at du føler deg mer avslappet og rolig, forteller søvnforsker.

7 myter om søvn: Hva funker egentlig?

PODCAST: Teip, vektdyne, sex eller aromaterapi? To søvneksperter har dykket ned i forskningen og funnet ut hva som egentlig hjelper for deg som sliter med søvnen.

Ingenting er så godt som å kjenne at du har hatt en god natts søvn. Du føler deg bedre, og sannsynligheten for at dagen blir bra, øker betraktelig. 

Dårlig søvn, derimot, kan skape en krevende dag. Sannsynligheten for at noe skjærer seg, er større. 

Førsteamanuensis Kjersti Marie Blytt ved HVL og professor Elisabeth Flo-Groeneboom på UiB forsker begge på søvn. I den ferske podcastserien «Søvnens makt» utforsker de søvnens mange mysterier. 

– Vi ønsker å hjelpe folk i jungelen av råd, og rett og slett undersøke hva forskningen faktisk sier, forteller Blytt. 

1. Teiptrenden tar av, men har den effekt?

Et tips som har blitt veldig populært i det siste, er å teipe munnen mens du sover. Fotballspiller Erling Braut Haaland er en av dem som har omfavnet trenden. Emneknaggen «mouth-taping» har over 100 millioner visninger på TikTok. 

Søk helsehjelp, ikke ta teip over munnen når du skal sove!

Kjersti Marie Blytt

Ideen er at du teiper munnen slik at du puster gjennom nesen og dermed får bedre søvnkvalitet. Noe av den bakenforliggende tanken er at nesepusting gir stabilitet i øvre luftveier og bidrar til å fukte og varme opp luften som du puster inn, mens munnpusting gir undertrykk i luftveiene og kan føre til at vevet i svelget kollapser. 

– Foreløpig er det forsket lite på dette feltet, så det er ikke mye som støtter opp om at dette har noen særlig effekt på søvn, sier Flo-Groeneboom.

Søvnforskerne påpeker at det er sammensatte grunner til at folk har søvnproblemer. 

– Teipemetoden har blant annet blitt lansert som en løsning for folk som sliter med søvnapné. Men her finnes det en annen effektiv og god behandling: CPAP. Denne maskinen sørger for jevnt overtrykk i de øvre luftveiene slik at de holdes åpne, forteller Blytt. 

Rådet deres til personer som opplever symptomer på søvnapné, er klart:

– Søk helsehjelp, ikke ta teip over munnen når du skal sove!

2. En natt under vektdynen

Et annet populært søvntips er vektdyner. Dette er dyner som er fylt opp med glasskuler. Vekten ligger på mellom fem og 15 kilo. 

– For noen grupper har dette en dokumentert effekt, særlig personer med angst eller autisme, men for den generelle befolkningen har det liten dokumentert effekt, ifølge søvnforskerne.

De er skeptiske til metoden og tror ikke dette er det første du bør teste ut dersom nattesøvnen er dårlig. 

– Mange av oss responderer negativt dersom det er veldig varmt der vi sover. Et for varmt rom kan føre til at du våkner, noe som dermed gir usammenhengende søvn. For de aller fleste finnes det mange andre, og bedre, måter å sove godt på, sier Blytt. 

3. Jakten på temperaturen

Selv om en varm og tung dyne ikke nødvendigvis er løsningen på en god natts søvn, mener forskerne at et varmt bad før du legger deg bør prøves ut.

– Søvn reguleres av tre hovedfaktorer, nemlig søvnbehov, døgnrytme og vaner. Det betyr at rutinene vi skaper i tiden før leggetid, er veldig avgjørende, sier Blytt. 

Ifølge søvnkollega Flo-Groeneboom er en slik form for passiv oppvarming ideell når målet er å roe ned kroppen. 

– Den beste søvnen får vi dersom vi sovner på en nedadgående temperaturkurve. I løpet av natten blir vi kaldere. Tar du da et varmt bad eller en varm dusj rett før leggetid, kan dette bidra til en mer uttalt synkende temperaturkurve, og dermed bedre søvn, forklarer hun. 

4. Kveldsritualer 

Et annet sovetips du kan kombinere med et varmt bad, er aromaterapi. En god del har troen på dette. Litteraturen viser at det kan ha noe effekt, særlig for å finne roen før du skal legge deg. 

– Aromaterapi kan fungere som en del av et kveldsritual. Det er beroligende og ikke særlig dyrt. Men samtidig er det viktig å huske at det ikke nødvendigvis vil kunne løse søvnproblemer., ifølge søvnforskerne.

De påpeker at det er viktig å skille mellom faktiske søvnproblemer som trenger behandling og det å ha utfordringer i krevende perioder. 

– Dersom du har alvorlige søvnproblemer, bør du oppsøke fastlege eller i noen tilfeller en psykolog, sier Blytt. 

5. Unngå blått lys før leggetid 

Rett før leggetid er det mange som ligger og scroller på mobilen. Her har forskningen vist at det blå lyset hindrer god kvalitet på søvnen. 

Gjennom døgnet blir vi eksponert for ulike typer lys. Det blå lyset er aktiverende og dermed ikke noe vi bør eksponeres for når målet er å sove. Dette går særlig ut over den dype søvnen tidlig på natten.

Søvnekspertene er også opptatt av hva innholdet vi blir eksponert for, gjør med oss:

– Dersom du leser eller ser noe som har betydning for deg, så kan dette gjøre deg veldig aktivert. Du kan bli lei deg, glad eller sint, og dette kan være uheldig for søvnen, påpeker Blytt.

6. Toner i natten 

En annen mulighet som kan bidra til å lette innsovningen, er å høre på musikk. Flere studier som har sett på dette, løfter frem hvordan riktig musikk kan stimulere reduksjon av kortisol og samtidig frigjøre nevrohormoner som dopamin – hvilket igjen kan gi økt tilfredshet og ro. 

– Rett musikk kan også bidra til lavere blodtrykk og roligere pustefrekvens. Slike prosesser bidrar til å sette oss i bedre stand til å sovne, sier Flo-Groeneboom.

Søvnforskerne mener at rutiner er svært viktig for å oppnå god søvn. Å få musikk til å inngå som en del av rutinen for å roe ned kroppen etter en dag med mye aktivitet, kan derfor være en god idé. 

7. Sex + søvn = sant

Et sovetriks som er godt dokumentert gjennom forskning, både for kvinner og menn, er å ha sex.

– Når du har en orgasme, frigjøres hormoner som kan bidra til at du føler deg mer avslappet og rolig. Du kan sovne lettere, i tillegg til at søvnen blir bedre, sier Flo-Groeneboom.

Men ikke all slags sex er like bra, fremhever søvnforskerne.

– Sex i parforhold gir bedre søvn for både menn og kvinner. Men under one night stands er det hovedsakelig menn som får god søvn av akten, sier Blytt. 

Powered by Labrador CMS