Machu Picchu ble gjenoppdaget i 1911, og står på UNESCOs verdensarvliste.

Folk som jobbet på Machu Picchu-palasset kom trolig langveisfra

Mange arbeidere måtte til for å gi keiseren og hans familie et komfortabelt liv.  Hvem var de?

Om lag 500 mennesker kan ha bodd på Machu Picchu da det var på sitt mest folksomme.

Forskere tror at det var Inka-keiseren Pachacuti som fikk bygget Machu Picchu som et sommerpalass omkring år 1450.Trolig var det et sted der han jaktet, deltok på religiøse seremonier og banketter. Nyere forskning har imidlertid vist at det kan ha blitt bygget noen tiår tidligere enn antatt.

I dag er stedet selve symbolet på inkariket, og hundretusener av turister strømmer til hvert år.

Machu Picchu fascinerer mange. Årlig er om lag halvannen million turister innom.

Om inkariket:

Inkariket var den største statsdannelsen på de amerikanske kontinentene. Omkring 1530 strakte det seg fra den nåværende grensen mellom Ecuador og Colombia til Río Maule i Chile, et område omtrent like stort som Frankrike, Benelux-landene, Sveits og Italia til sammen.

(Kilde: Store norske leksikon)

Tjenere og arbeidere

Palasset var altså keiserens hjem deler av året, men det bodde ikke bare adelige der. Flesteparten hadde langt lavere status.

De adelige måtte ha et utall av tjenere og arbeidere som skulle gjøre livet så komfortabelt som mulig. Trolig bodde mange arbeidere her året rundt.

Hvem var disse menneskene, og hvor kom de fra? Forskere fra Tulane University i USA har funnet ut mer om menneskene som bodde der.

De har nettopp publisert studien sin i det vitenskapelige tidsskriftet ScienceAdvances. Funnene deres er også omtalt i en pressemelding fra universitetet.

Fra hele inkariket

Forskerne gjorde DNA-analyser av levningene etter 34 mennesker som var begravet på Machu Picchu. Svarene fra disse prøvene ble sammenlignet med DNA fra levninger funnet andre steder rundt om i inkariket. Forskerne sjekket også levningene opp mot DNA fra folk som lever i Sør-Amerika i dag.

Resultatene viste at menneskene i Machu Picchu stammet fra både fjern og nær. Det var ikke slik at mange av dem var i slekt.

Noen hadde røtter så langt unna som Amazonas, som ligger mer enn hundre mil fra palasset.

Det er fortsatt mye vi ikke vet om Machu Picchu og menneskene som levde der. Moderne forskningsmetoder bidrar likevel med stadig nye brikker til puslespillet.

Kan være eldre enn antatt

Også gjenstander funnet i gravene på Machu Picchu tyder på at menneskene kom fra mange deler av inkariket, skriver Museo Machupicchu i en artikkel

Denne nye studien er en av mange som bruker moderne metoder for å få flere og bedre svar på mysteriene i blant annet inkariket.

I studien fra 2021 der forskerne konkluderte med at Machu Picchu kan ha blitt bygget rundt år 1420, undersøkte de palassets alder nærmere ved hjelp av karbondatering.

I denne studien ble det også analysert levninger fra folk som ble begravet der. Hvordan det kan si noe om byggverkets alder, kan du lese mer om i forskning.no-artikkelen fra 2021

Salazar, Lucy., m. fl. (2023).  Insights into the genetic histories and lifeways of Machu Picchu’s occupants. ScienceAdvances.