Annonse
Du blir sikkert fristet. Men kjøper du mer når godteriet er pent stilt opp?

Folk kjøper mindre påskegodt når det ikke står ved kassene

Forskere har målt salget av påskegodteri.

Publisert

At påskeeggene og påskemarsipanen står sentralt plassert i matbutikken er med på å sette påskestemningen.

Det er også en viktig del av butikkenes strategi for å selge mest mulig påskegodis. Men dette er stikk i strid med mange helseforskere og politikeres ønske om at folk skal spise mindre søtsaker.

Britiske forskere fra University of Oxford i Storbritannia har undersøkt hva som skjer om butikkene gir godteriet dårligere plassering.

Studien deres er publisert i tidsskriftet PLOS Medicine.

Fortsatt tilgjengelig – bare ikke like synlig

I Storbritannia har det vært fokus på å få opp salget av sunne matvarer, men mindre oppmerksomhet på det å selge mindre av den usunne maten, ifølge studien.

I Norge har blant annet tidligere helseminister Bent Høie tatt til orde for at sjokolade og godteri ikke skal plasseres i barnehøyde og ved kassene, men han ville ikke ha et forbud. Han mente at bransjen selv måtte ta ansvar, ifølge Nettavisen.

De britiske forskerne undersøkte salgstallene på påskegodteri i 34 ulike butikker i London.

Mellom 15. februar og 3. april fjernet disse butikkene utstillinger av påskegodt fra området ved kassene. Godteriet var fortsatt tilgjengelig andre steder i butikkene.

Med i studien var også 151 butikker som stilte ut påskegodtet som de pleide.

Stor nedgang i salget

Forskerne målte salget av godteriet uke for uke etter enheter, vekt og verdi.

Både forsøksbutikkene og kontrollbutikkene solgte mer godteri rundt påsketider enn de gjorde ellers gjennom året.

Før påskegodtet ble fjernet, var det ingen stor forskjell i salget mellom forsøksbutikkene og kontrollbutikkene.

Da utstillingene ble fjernet, fikk salget av påskegodt seg imidlertid en knekk. Forskjellen var i gjennomsnitt 23 kilo i uka.

Andre studier med samme resultat

Dette er ikke den eneste studien som har vist en slik effekt. Varer som er mindre synlige, selger mindre - og samme logikk gjelder ved påsketider også.

En annen britisk studie viste også at britene kjøpte mindre søtsaker når de ble fjernet fra kassene.

Selvbetjente kasser gjør at folk kjøper mer snop, ifølge en artikkel fra Norges handelshøyskole publisert på forskning.no.

– Jeg tror en viktig forklaring er at vi opplever det som litt flaut å kjøpe alle disse usunne varene og at vi derfor synes det er lettere å ta med oss chips og brus når vi går i en automatisk kasse, kommenterte forsker Andreas Olden i artikkelen.

Referanse:

Piernas, Carmen, Harmer, Georgina og Jebb, Susan A.: Removing seasonal confectionery from prominent store locations and purchasing behaviour within a major UK supermarket: Evaluation of a nonrandomised controlled intervention study. PLOS Medicine 2022.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS