Hadde du møtt en dinosaur på ordentlig, ville den trolig ikke sett slik ut. (Illustrasjon: DM7 / Shutterstock / NTB scanpix)

Dette bildet er feil: T-Rex kunne ikke rekke tunge

En virkelig dinosaur – som tyrannosaurus rex – kunne ikke gjøre dette, ifølge ny forskning.

De fleste dinosaurene kunne rett og slett ikke stikke ut tunga, konkluderer Zhiheng Li og kollegaene hans, etter å ha studert et bredt utvalg av tungebein fra utdødde og nålevende dyr.

Resultatene deres viste at de flygende pterodactylus-øglene trolig hadde varierte og bevegelige tunger, som dagens fugler har.

Men resten av gjengen, inkludert den beryktede Tyrannosaurus rex, var antagelig som nåtidas krokodiller: De hadde korte tungebein og tungene temmelig ubevegelig klistret til bunnen av munnen.

Det er mulig at de fuglelignende dinosaurene utviklet mer fleksible tunger som kunne kompensere for at armene ble stadig mer ubrukelige til annet enn flygning, spekulerer Li og co.

Ikke for det.

I klassen håpløse armer, skal det vel noe til for å toppe Tyrannosaurus. Men den kompenserte muligens helt fint med god motorikk i tærne og en slående personlighet.

Z. Li, Z. Zhou, J. A. Clarke, Convergent evolution of a mobile bony tongue in flighted dinosaurs and pterosaurs, PLoS One, juni 2018. Sammendrag.