Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
‒ Engelsklæreren kan ikke erstattes av YouTube
YouTube, gaming og musikk er populære måter å lære engelsk på for elever. Men en ny studie viser hvorfor engelsklæreren fortsatt er helt nødvendig for at elevene skal lære alt de trenger.
Pia Sundqvist fremhever at det likevel er individuelle forskjeller. Mange unge bruker ikke engelskspråklige innhold på nett i det hele tatt.
(Illustrasjonsfoto: Andy Lind)
‒ Elevene bruker mange engelskspråklige medieprodukter, og de begynner
tidlig. YouTube, musikk og gaming er mest populært. Det gjelder både første, sjette
og tiendeklassingene i vår studier.
Det sier Pia Sundqvist, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Hun leder er prosjekt om hvordan barn og unge lærer engelsk utenfor skolen.
I forskning kalles dette ekstramural engelsk ‒ bokstavelig alle måtene vi bruker engelsk på utenfor skoleveggene. Norske seksåringer kan i snitt 850 engelske ord når de begynner i første klasse. De har også lært grammatikk og ordstilling.
Likevel er det store individuelle forskjeller. Også når det gjelder hvor mye tid barna bruker på engelskspråklige aktiviteter.
Noen omgir seg med engelsk nesten hele tiden
En liten gruppe som forskerne intervjuet
omgir seg selv med engelsk nesten hele tiden. Spesielt gjennom lesing og
gaming.
I en studie kaller forskeren Nasrin Ulfat disse elevene for escapers. Typisk nok finnes det ikke et fullgodt norsk ord som beskriver
denne gruppen, forklarer Sundqvist.
‒ Disse elevene har internalisert engelsken, de tenker og
dagdrømmer på engelsk. Det er overhodet ikke rart for dem, forteller hun.
Å drømme seg bort på norsk fungerer ikke
for denne gruppen, fordi det minner dem for mye om hverdagslivet deres.
Sundqvist fremhever at det likevel er
individuelle forskjeller. Mange unge bruker ikke engelskspråklige innhold i
det hele tatt.
‒ Mediebruken til elevene er i stor grad
interessebasert. Det skaper en utfordring for lærerne med å tilpasse
undervisningen når det er så store forskjeller i erfaringer og forkunnskaper,
sier Sundqvist.
‒ Følger ikke den tradisjonelle oppskriften for språklæring
Poste noe på Instagram, adde noen som
venn på Snapchat, se på streamere på YouTube. De unge bytter til engelsk når
de snakker om bestemte aktiviteter. Mange
tror selv at de lærer mest engelsk utenfor skolen.
‒ Det stemmer ikke helt, og det er ikke
nok. Siden sjangrene de er interesserte i ofte er underholdningssjangere, gir
det dem ikke alt det de skal kunne på skolen. Hvis en tenker litt videre, hva
trenger elevene engelsk til da? spør forsker Ulrikke Rindal.
Flere av elevene kan mange ord fra for
eksempel ett spesifikt gaming-univers.
‒ Eller de kan ord som fagfolk ikke
nødvendigvis tenker at de skal lære først. Det gjelder i alle aldersgruppene vi
har studert. De kan ord og uttrykk som en kanskje ikke forventer at de skal
kunne, sier Rindal.
Elevene kan ofte ord det ikke forventes at de har lært
Et eksempel er saturation, et uttrykk for
fargeinnstillingene på tv- eller pc-skjermen.
‒ Sånn sett følger ikke denne
engelskbruken den vanlige gangen i engelskopplæring, der en begynner med det
grunnleggende og bygger videre på det. Tradisjonelt har elevene først øvd på
«Hello, my name is», så farger og været, men mange kan andre ord nå, fortsetter
hun.
Men vi kan ikke overlate
engelskundervisningen til YouTube. På tvers av aldersgruppene ser forskerne at
elevene trenger skolefaget, og vi trenger engelsklæreren.
‒ Risikoen er at vi får elever som er så flinke
i engelsk de har lært seg på fritiden at de kjeder seg i timene fordi de føler
at de kan mer enn læreren, sier Sundqvist.
‒ Læreren trenger ikke å
kunne det samme som elevene
En lærdom fra prosjektet er at det er
viktig at læreren er klar over hva elevene har lært på egen hånd. Læreren kan
bruke denne kunnskapen i undervisningen og la elevene lære av hverandre.
Samtidig er det viktig å ikke blande seg
for mye inn i elevenes privatliv ‒ de fleste liker å ha sin egen personlige
sfære, påpeker forskeren.
‒ Dette er en vanskelig balanse som engelsklærere må forholde seg til hver
dag. Vi håper at resultatene fra vårt prosjekt vil hjelpe lærere som synes
denne balansen er utfordrende, sier Sundqvist.
‒ Hvis læreren greier å koble egen
undervisning på det elevene har lært utenfor skolen, er grunnlaget lagt for at
elevene fortsetter å lære, også når de forlater skolen og blir voksne, sier hun.
Kort om prosjektet STAGE
- Forskerne undersøker
betydningen av både engelskundervisning og ekstramural engelsk, altså engelsk som
læres utenfor klasserommets vegger.
- De sammenligner læringsutbytte, som vokabular, lesing og muntlig ferdighet, mellom norske elever som begynner med engelsk i første klasse, og belgiske (flamske) elever, som begynner
sent, i sjuende eller åttende klasse.
- Resultatene fra den kryssnasjonale
sammenligningen blir publisert senere.
- Forskerne vil finne ut
av om norske elever drar nytte av å å begynne med engelskopplæring tidlig.
- STAGE er finansiert
av Forskningsrådet, og er et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning og
skoleforskning, Universitetet i Oslo og en rekke forskere i Norge, Sverige og
Belgia.
Referanser:
Gyllstad mfl.: Young learners’ receptive L2 English vocabulary knowledge in relation to extramural English exposure at the onset of formal instruction in Norway. IRAL - International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 2025. DOI: 10.1515/iral-2024-0289
Sundqvist mfl.: Study Protocol: STarting AGe and Extramural English: Learning English in and outside of school in Norway and Flanders (STAGE). Forum for Linguistic Studies, 2025. DOI: 10.30564/fls.v7i8.10412
Ulfat, N.: Language learning and escapism: how five Norwegian adolescents escape reality through reading and/or gaming extramurally in L2 English. Innovation in Language Learning and Teaching, 2024. DOI: 0.1080/17501229.2024.2366266
Les også disse sakene fra Universitetet i Oslo:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER