Offentlige virksomheter konkurrerer med privat næringsliv om de beste talentene. – Da gjelder det å vise seg frem som en attraktiv arbeidsgiver, utfordrer BI-professor.
Det er ikke nok å kunne tilby spennende og faglig utfordrende oppgaver om ikke de potensielle jobbsøkerne vet om det. Konkurransen om de beste hodene har aldri vært hardere enn i dag.
Offentlig sektor har ikke tradisjon for å arbeide målrettet med merkevarebygging og omdømmebygging, begreper som lenge ført og fremst har vært brukt i forretnings- og næringslivet.
Den stadig skjerpede konkurransen mellom offentlig og privat sektor om talent og kompetanse er i ferd med å forandre dette bildet, mener professor Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI. Hun leder Senter for virksomhetskommunikasjon ved BI.
– Alle virksomheter, både i offentlig og privat sektor, må arbeide målrettet for å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver. De må bygge sin merkevare som arbeidsgiver, fastslår Brønn i en artikkel tidsskriftet Communication Director Magazine.
Førstevalg for nye talenter
For å delta i konkurransen om de beste talentene, må også offentlige virksomheter jobbe med hvordan de oppfattes som arbeidsgivere gjennom såkalt ”Employer Branding” – merkevarebygging som arbeidsgiver.
– Offentlige virksomheter må posisjonere seg slik at det fremstår som et førstevalg for aktuelle jobbsøkere, fremholder Brønn.
BI-forskeren legger vekt på at organisasjonen må stille seg spørsmålet om hvem er vi som organisasjon og hvordan den ønsker å bli oppfattet av fremtidige arbeidsgivere.
Organisasjonens identitet gir svar på hvordan virksomheten skiller seg fra andre virksomheter. Hva er det som særpreger organisasjonen på en positiv måte. Hvilke spesielle kjennetegn ved organisasjonen kan sies å være 1) sentrale, 2) karakteristiske og 3) varige.
Prestisjefylt å jobbe i Finansdepartementet
Flere offentlige virksomheter, som for eksempel Finansdepartementet og departementets underliggende etater, arbeider med aktiviteter som tar sikte på å etablere virksomheten som en attraktiv arbeidsgiver i talentmarkedene.
Nyutdannede kandidater fra Universitetet i Oslo har inntrykk av at Finansdepartementet og underliggende etater tilbyr ”prestisjefylte arbeidsplasser”.
Departementet er godt inne på en topp 25 liste over Norges mest foretrukne arbeidsgivere, viser årets kandidatundersøkelse fra Universum, et selskap som har spesialisert seg i ”Employer Branding”. Også Norges Bank hevder seg godt når Norges mest foretrukne arbeidsgivere skal kåres.
– Dette viser at Finansdepartementet er godt posisjonert til å jobbe videre med strategier for employer branding, fremholder kommunikasjonseksperten, sier Brønn.
For offentlig sektor må det like fullt være et tankekors at det er private bedrifter som dominerer i oversikten over landets mest foretrukne arbeidsgivere.
Suksess i talentjakten
– En godt konstruert og effektiv kampanje som bygger opp organisasjonens merkevare som arbeidsgiver, kan gjøre det lettere å tiltrekke seg kandidater, hevder BI-professoren.
Merkevarebygging er langt fra tilstrekkelig for å lykkes i konkurransen om å tiltrekke seg de skarpeste hjernene.
Annonse
– Suksess kommer når organisasjoner virkelig leverer det de lover som merkevare, uansett hvilken sektor de representerer, understreker hun.
Suksessindikatorer inkluderer blant annet hvor mange som vil anbefale organisasjonen som arbeidsgiver, tilfredshet hos nyansatte, tiden det tar å besette stillingene, akseptgrad, og i hvor stor grad ansatte blir værende i stillingene (spesielt gjelder dette høyt presterende personer).