Annonse

Lad opp bilen med telefonen

Med smarttelefonen kan du i fremtiden fortelle laderen når du trenger elbilen – så sørger den for å lade når det er minst belastning på nettet.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Må du bruke elbilen om et par timer, eller kan du unnvære den til i morgen tidligere? Skal bilen lade når det er mest hensiktsmessig for miljøet, eller når prisen er lavest – eller med det samme?

En app på telefonen kan i fremtiden hjelpe deg med å finne fram til den nærmeste ladestasjon, og du kan få beskjed når bilen er helt oppladet. Du vil også kunne kommunisere med strømnettet, for eksempel når du lar bilen stå hjemme eller på jobben.

– Det bør være en kommunikasjon mellom forbrukerne og leverandørene av strømmen, slik at vi kan redusere belastningen på nettet mest mulig. Dette er en av metodene.

Det sier Jørgen S. Christensen, avdelingssjef for forskning og utvikling ved Dansk Energi. – Det er bra for forbrukeren, strømleverandøren og miljøet.

Skal utnytte energien bedre

Telefonen er bare en del av teknologien som kalles Smart Grid – som gjør at elbilen kan lades opp når det er minst belastning på nettet. Smart Grid er nettopp blitt testet av danske familier i et stort forskningsprosjekt på den danske øya Bornholm.

Forskningsprosjektet kalles EDISON og ble satt i gang i 2009. Fem familier fikk hver sin elbil og hver sin ladestasjon. All strømmen kom fra vindenergi. Prosjektet skulle dokumentere at intelligent oppladning også fungerer i praksis. Det gjorde det.

Les mer om EDISON-prosjektet

Smart Grid er en viktig utvikling for at vi kan utnytte energiressursene mer effektivt i fremtiden, mener Gavin Jones fra IBM, som har ansvar for utviklingen av Smart Grid i Nord-Europa.

– En av de største utfordringene er at det ikke alltid blåser når vi trenger strøm. Derfor må vi finne ny måter å utnytte den grønne energien på, sier Jones.

Unngår høybelastning og utnytter overforbruk

Ifølge tall fra IBM sløser vi hvert år bort 170 billioner kilowattimer på grunn av ineffektivt energiforbruk.

En av de helt store “synderne” er vindmøller, som ofte produserer altfor mye strøm på tidspunkter hvor strømmen ikke kan utnyttes effektivt.

Samtidig viser tall fra Danmarks Tekniske Universitet at 90 prosent av brukerne av elbiler ikke trenger å lade opp bilene i løpet av dagen.

Men hvis man kan vente med å lade opp bilen, kan man utnytte noe av vindmøllenes massive overproduksjon.

Referanse og lenker:

Jørgen S. Christensens profil

Gavin Jones

___________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no

Powered by Labrador CMS