Årets sommer-OL starter i Paris 26. juli. Arrangementet vil sannsynligvis tiltrekke seg en del folk, men det vil også skremme mange fra å komme.

Lønner det seg egentlig å arrangere OL eller VM?

De fleste land som arrangerer store idrettsarrangementer får færre turister istedenfor flere. Hva sitter de egentlig igjen med etter at moroa er over?

Årets sommer-OL skal skje i Paris.

Mange gleder seg, og mange gruer seg.

Hundrevis av byens bokselgere langs Seinen fryktet de skulle bli tvangsflyttet for å gi plass til over 300.000 betalende publikummere i sommer. 

De grønne båsene er en stor del av den franske byens historie og har vært der i over 150 år.

Selveste president Macron gikk ut og så at de likevel skulle få bli, melder den franske nyhetskanalen France24.

Det å arrangere OL betyr ofte store forstyrrelser for lokalbefolkningen og de som driver restauranter og butikker. Det innebærer også trafikkaos, bygging av nye idrettsanlegg og store økonomiske kostnader – og som regel store budsjettsprekker.

Så hva er egentlig fordelene med å arrangere OL eller VM?

Bokhandlerne, eller bouquinistene som de også kalles, har fått lov til å bli langs Seinen i Paris under OL i sommer.

Skal tiltrekke seg turister

Jo, store idrettsarrangementer skal sette vertslandet på kartet og gjøre dem til attraktive steder for turister.

Nå har forskere sett på hvordan dette egentlig har gått for de store idrettsarrangementene i verden mellom 1995 og 2019.

De fant ut mange av arrangementene har hatt motsatt effekt på turisme: De som vanligvis ville ha kommet som turister, valgte å reise andre steder nettopp på grunn av arrangementet. Dermed fikk vertslandene færre turister enn de hadde sett for seg.

Forventede vs faktiske turister

Forskerne tok spesielt for seg vinter- og sommer-OL og fotball-VM og hvilken effekt det hadde på internasjonal turisme.

De sammenliknet data over hvor mange turister som var forventet uten arrangementene og data over hvor mange turister som faktisk kom til landene som nettopp hadde arrangert.

Av de 18 vertslandene som var med i studien, opplevde 11 en nedgang i turisme. Tre opplevde ingen endring.

Fire land fikk derimot en økning i turisme. Dette gjaldt fotball-VM i Japan og Sør-Korea i 2002, fotball-VM i Sør-Afrika i 2010, sommer-OL i Kina i 2008 og vinter-OL i Russland i 2014.

Studien ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Sport Economics.

Et velkjent fenomen

– Dette er et velkjent fenomen, sier Harry Arne Solberg, professor ved NTNU Handelshøyskolen.

– Store idrettsarrangementer skaper ikke langsiktig økonomiske gevinst for stedene som holder dem. Ofte har de en motsatt effekt på turisme, slik den nye studien viser, sier han.

Det er også slik at publikum veldig raskt glemmer hvor arrangementene faktisk fant sted. 

– Det de husker, er idrettsprestasjonen til utøverne. For eksempel Northugs kamp mot konkurrentene – ikke hvor det skjedde, sier Solberg.

– Jeg tipper det er mange som ville brukt lang tid på å huske hvor Jakob Ingebrigtsen vant OL- og VM-gull. Northugs seier i 2011 er nok lettere for nordmenn å huske siden det var i Oslo, men for de gangene han vant i utlandet, ville nok mange fått problemer, sier han.

OL på Lillehammer i 1994

I tillegg til enkelte gjenlevende OL-jakker og skinnende OL-pins, er det fremdeles store spor etter OL på Lillehammer i 1994.

Olympiaparken blir fortsatt brukt av bankende idrettshjerter og huser anlegg som Kanthaugen Freestyleanlegg, Lillehammer Olympiske bob- og akebane, Birkebeineren ski- og skiskytterstadion, Lysgårdsbakkene hoppanlegg og Håkons Hall. Sistnevnte har vært arena for VM i ishockey, EM i Handball, idrettsgalla og flere konserter.

Men arrangementet ble verken en økonomisk motor, ga bedre folkehelse eller virket samlende og fredsskapende, slik påstandene var forut for OL på Lillehammer, ifølge en doktorgradsavhandling som forskning.no skrev om i 2014.

Likevel er det få som nå – tretti år senere – vil kalle Lillehammer-OL for en fiasko.

– OL på Lillehammer ble en stor fest, og folk var veldig fornøyde. Det kan jo sammenliknes med eksotisk ferie som du ikke trenger å reise bort for å oppleve, sier Solberg.

– Livet blir kjedelig hvis du ikke gjør noe utenom de vanlige. Så det har jo stor verdi, sier han.

I år er det tretti år siden OL på Lillehammer.

Noen land fikk flere turister

I den nye spanske studien var det som nevnt fire land som faktisk opplevde en økning i turisme etter at de arrangerte OL og fotball-VM.

Dette forklarer forskerne med at disse landene har få turister fra før, som for eksempel Sør-Afrika, Sør-Korea, Russland og Kina.

– Resultatene våre viser at det er lettere å få folk til å reise til land som er sjeldnere destinasjoner for turister – for eksempel i Asia eller Afrika, skriver Ivan Savin, en av forskerne bak studien, i en kronikk i The Conversation.  Han jobber som forsker ved det spanske universitetet Universitat Autònoma de Barcelona.

Forskerne konkluderer med at arrangørene bør gjøre det de kan for å holde på turister som kommer uavhengig av de store idrettsarrangementene, slik at de får fordeler fra begge – både de som kommer for OL og VM og de som kommer uansett.

Referanse:

Savin Ivan m.fl: Revisiting the Effect of Hosting Large-Scale Sport Events on International Tourist Inflows. Journal of Sports Economics. Oktober 2023. (Sammendrag)

Powered by Labrador CMS