Slik ser de forskjellige typene med piercinger ut.

«Fantastisk» funn av piercinger fra steinalderen

Arkeologer mener de har avdekket både leppe- og ørepiercinger fra en steinaldergrav. Men hva kan piercingene si om folkene som levde her?

Folk har nok pyntet seg i alle tider. Det finnes mange eksempler på perler, pynt og armbånd i forskjellige stiler i Europa som er flere titusenvis av år gamle, ifølge LiveScience.

Og det finnes mange urgamle tradisjoner når det kommer til kroppsmodifikasjoner og pynt, noen som det fortsatt gjøres varianter av i dag.

Og piercinger faller i denne kategorien. Varianter av piercinger dukker opp i store deler av verden og noen er mer ekstreme enn andre.

Skikken med å sette inn skiver eller plugger i ørene og i over- eller underleppa har også tusener av år med historie bak seg.

I noen kulturer, blant annet i Afrika og i Sør-Amerika, har det utviklet seg en tradisjon med å strekke ut leppa med større og større skiver.

Og i 7.000-11.000 år gamle graver i dagens Tyrkia mener en forskergruppe å ha funnet tydelig spor etter flere typer piercinger. Forskerne lanserer også noen ideer om hva denne kroppsmodifikasjonen og -pynten betydde for menneskene som levde her.

De første bystatene

Funnstedet kalles Boncuklu Tarla og ligger i nærheten av elva Tigris. Denne bosetningen var i bruk for rundt 11.000 år siden og ligger i området som kalles sivilisasjonens vugge. De første moderne bystatene dukket opp her for mellom 7.000 og 8.000 år siden.

Dette er også i nærheten av et av de første, kjente monumentale templene i menneskehetens historie: Göbekli tepe.

Det kjente og svært tidlige, monumentale stedet Göbekli tepe.

Og i graver ved funnstedet mener forskerne å ha funnet klare spor etter bruk av piercinger. Det er spesielt snakk om øre og såkalte labret-piercinger. Dette er plugger eller varianter til å sette i leppa.

Sannsynligvis ble noen av menneskene her gravlagt med disse gjenstandene, fordi de ligger omtrentlig plassert ved hodeskallene der de har vært i bruk, som du kan se på bilde over.

Den danske nettavisen videnskab.dk har snakket med arkeologen Lasse Vilien Sørensen om funnet, og han mener forskerne har avdekket direkte beviser for at dette faktisk er piercinger som har vært i bruk.

– Det er fantastisk. For det gir nye perspektiver i forhold til hvordan folk har dekorert seg selv i steinalderen, sier han til den danske nettavisen.

Forskerne hevder også at de har observert slitasje på tennene i underkjeven som passer med bruk av en plugg i underleppa.

Slik kan disse piercingene ha vært i bruk. Du kan se på diagrammet hvordan de ble funnet i sammenheng med levninger i den ene graven.

Forskerne har funnet eksempler på flere forskjellige typer piercing-pynt ved mange forskjellige steder i det samme geografiske området. Totalt har de over 80 eksempler på forskjellig pynt som sannsynligvis er enten leppe- eller ørepiercinger.

De beskriver pynten som at den kom i mange forskjellige fasonger, materialer og farger. Noen ble laget av en type mørk, vulkansk glass kalt obsidian. Andre var laget av kobber, flint eller det grønnlige mineralet serpentin.

Men hvilken betydning hadde piercingene?

Et utvalg av forskjellige typer kroppsmykker som er brukt i enten ører eller lepper.

Pynt og betydning

Forskerne understreker at denne typen kroppsmodifikasjon betyr en permanent endring i kroppen, gjennom for eksempel å bruke gjenstander for å vide ut et hull i underleppa.

Dette betyr også at modifikasjonene var veldig synlige for andre mennesker, og dette kan henge sammen med hvorfor disse menneskene hadde piercinger.

Forskerne tror at piercingene kan ha hatt en dypere, kulturell betydning utover det estetiske. Så vidt forskerne vet, er det bare voksne mennesker som har hatt varianter av disse piercingene her.

De har nemlig også analysert flere barnegraver fra området og tidsperioden. Barn ble gravlagt med gjenstander som perler eller smykker, men ingen har vist spor etter kroppsmodifikasjon eller piercinger.

Det kan bety at piercingene hører til voksenlivet, og at det var noe som ble satt inn i et slags overgansgrituale.

Det kan også være at de forskjellige materialene og fargene på piercingene hadde noe å si, men forskerne er klare på at de ikke forstår disse sammenhengene.

Arkeolog Lasse Vilien Sørensen spekulerer i om de forskjellige fargene kan ha betydd at de tilhørte forskjellige grupper.

Forskerne bak den nye studien mener at disse piercingene var en del av et komplisert system med både kjeder, armbånd og andre smykker. Sannsynligvis var de en del av et sinnrikt system som kanskje er tapt i tiden.

Kodas mfl: Bodily boundaries transgressed: corporal alteration through ornamentation in the Pre-Pottery Neolithic at Boncuklu Tarla, Türkiye. Antiquity, 2024. DOI: 10.15184/aqy.2024.28. Sammendrag