Nordmenn er blant verdens mest nysgjerrige brusdrikkere. Derfor er Norge det første landet i Europa som lanserer vårens nykomling Pepsi Twist, og først i verden som relanserer den nye Coca-Cola Light.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Hvis nordmenn er kjent som et traust og tradisjonelt folkeslag, gjelder ikke det drikkevanene våre. Der er vi nemlig villige til å gå nye veier. Ola og Kari Nordmann drikker mest brus i Norden, og ligger på tredjeplass blant de europeiske landene. Coca-Cola Light og Pepsi Twist har solgt til sammen nesten 4,5 millioner liter bare i april.
- Norge er et svært modent brusmarked, og vi er villige til å prøve nye smaker og merker. I forhold til folketallet, er det svært mange brusmerker i Norge, sier Thomas Skjennald, informasjonsrådgiver i Ringnes.
I vår har det kommet fire nyvinninger i butikkhyllene. Pepsi Twist, Fanta Exotic, Aquarius Orange og Coca-Cola Light er alle varianter av merker vi kjenner godt.
- Vi deler inn brusen i tre segmenter: brunt, gult og grønt. Dette er cola, -appelsin og sitronsmaker. Så lenge de nye merkene holder seg innenfor disse gruppene ser det ut til at det går greit å etablere noe nytt, sier Helge Hasselgård, informasjonsdirektør i Bryggeri- og mineralvannforeningen.
Kjøpesterke barn
- Norge er et av landene med høyest kjøpekraft, og vi har råd til å eksperimentere med nye produkter. Dessuten har barn ned i 10-årsalderen kjøpekraft her til lands, noe som betyr mye for brussalget, sier trendanalytiker Paal Furre i Bengal Consulting.
Ifølge en undersøkelse gjort i København, har 98 prosent av alle barn mellom fem og sju år kjennskap til merket Coca-Cola.
- Det er mye enklere å etablere varianter av et kjent merke, enn helt nye sorter, sier Furre. Han mener at kjennskap til produktet er en forutsetning for å få til en suksessfull nylansering. I tillegg til at kvaliteten må holde mål.
Heller brus enn alkohol
Utvalget av drikkevarer har økt enormt de siste årene. I perioden 1926 til 1983 lanserte Coca-Cola tre forskjellige sorter brus i Norge. Bare siden 1990 har de lansert ni nye merker.
- Det har vært en eksplosjon i antall nyheter på markedet. Dette kommer nok til å fortsette, tror Stein Rømmerud, informasjonssjef i Coca-Cola.
Mens Finland bare drikker 57 liter brus per hodet i året, drikker vi 115 liter hver her hjemme. Av de vestlige landene blir vi bare slått av USA og Irland. Forklaringen kan ligge i at vi heller drikker brus enn alkohol.
- I Norge drikkes det brus i anledninger hvor man ellers i Europa drikker alkohol. Konfirmasjoner er et eksempel på dette, sier Helge Hasselgård.