Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nofima - les mer.

Den nye sorten Lady Oy er best på smak.

Dette nye eplet falt best i smak hos ungdommer

Lady Oy er vinneren av en smakstest blant forskjellige eplesorter gjort blant 590 ungdommer. Dette er et nyutviklet eple som kommer i norske butikker.

Forskere fra Nofima legger nå fram resultatene fra smakstester mellom seks forskjellige eplesorter. Fem av eplesortene er norske, og alle fem gjorde det bedre enn den utenlandske utfordreren Royal Gala.

Hva er det unge liker og hvorfor? Det var spørsmålene forskerne på Nofima og Njøs frukt- og bærsenter stilte.

– De utenlandske eplene er et dilemma. Når de unge bare så på bilder av eplene, vant de utenlandske på både utseende og farge. Men på smak havnet importeplene på en klar sisteplass, fastslår forsker Mads Erling Pedersen hos Nofima.

Saftig og syrlig

Pedersen og Njøs har fått 590 skoleelever og studenter til å gi karakter til fem forskjellige norske eplesorter og én utenlandsk. 

– Det de liker best, er et eple som ikke er for surt, for søtt eller for sprøtt, men heller ikke melent, forteller Pedersen.

Du skal ikke dømme eplene på utseendet, viser forskningen til Mads Erling Pedersen.

Det er et ønske om å få opp inntaket av eple til unge som ligger bak prosjektet – og ikke minst et håp om å øke salget av norske eplesorter. I butikkene er det nemlig mye pent og mye utenlandsk.

– Vi har testet fem eplesorter som er dyrket i Norge. Graminor har utviklet noen av dem i Norge. Andre er utviklet i utlandet, men dyrkes hos oss. I tillegg har vi testet importerte Royal Gala. Det er et av de vanligste og mest solgte eplene i Norge, sier Pedersen.

Bedriften Graminor utvikler plantesorter til jord- og hagebruksnæringen i Norge.

Enige med smaksproffene

Skoleelever og studenter har blindtestet alle de seks eplesortene. Det vil si at de ikke har visst hvilke epler de har smakt på. 

Så har de fått spørsmål om hvor godt de likte dem. Videre har forskerne spurt hvordan de ville beskrive dem og om de ville kjøpt akkurat dette eplet i butikken.

I tillegg har de profesjonelle smakerne i Nofimas sensoriske panel beskrevet eplene. 

Njøs frukt- og bærsenter har testet slike ting som sprøhet, sukker og syre med instrumentene sine. 

Det viser seg at det som skoleelevene og studentene opplever, stemmer veldig godt overens med det som de profesjonelle smakerne og de tekniske testene viser.

Nå kan sprøhet måles

Den kunnskapen er nyttig når Njøs skal utvikle nye eplesorter. Det er viktig at eplene er sprø, selv om det ikke er det aller sprøeste eplet som kommer best ut i smakstestene. 

Det er viktig at eplene er sprø, ifølge forsker Mads Erling Pedersen.

Nå kan sprøheten måles med instrumenter underveis. Slike målinger kan gi en god indikasjon på hvordan et eple oppleves.

– Vi har også spurt hvor ofte du spiser epler. De som spiser oftest, er de som går på ungdomsskolen. Så synker det drastisk på videregående. Det går opp igjen ved høyere studier, men ikke helt opp på ungdomsskolenivå, forteller Mads Erling Pedersen.

Nye Lady Oy

Den klare vinneren i testen får du neppe tak i butikkene riktig ennå. Lady Oy er en helt ny sort som Graminor har utviklet på Njøs. Pedersen sammenligner dem med Pink Lady. De røde eplene ligger høyt oppe på listen over utseende og farge, men først og fremst smaker de klart bedre enn de andre sortene.

De andre sortene er nyutviklede Fonn og Halo, i tillegg til bedre kjente Rød Aroma og Rubinstep. Og dessuten altså: importerte Royal Gala.

Nå er spørsmålet om det er mulig å få dem som skal kjøpe epler, til å være bevisste på hva de egentlig vil ha. 

– Hvis vi ønsker å få opp salget av norske epler, samtidig som Royal Gala ser mer fristende ut – hvor mange ungdommer og voksne er det som ser under eplet og ser at det er norsk og smaker godt? spør Mads Erling Pedersen.

Der er Regionalt forskningsfond Vestland som har finansiert undersøkelsen.

Referanse:

Dag Røen, Kurab Røen og Mads Erling Pedersen: Forbrukerpreferanse for norske sorter av eple. Norsk Frukt og Bær, 2–2024.

Powered by Labrador CMS