Annonse

Krafttak for maritim forskning

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Midt under finanskrisa gikk maritime selskaper og rederiforbundet sammen om en storsatsing på maritim forskning og kunnskapsutvikling. Foreløpig er det etablert 14 gaveprofessorater, åtte av dem ved NTNU. Hvert professorat vil medføre opptil tre doktorgradsstipendiater.

Verdien er beregnet til 75 millioner kroner. Dette er den største private satsingen på grunnleggende næringslivsforskning noensinne her til lands. Målet er å ivareta rollen som verdensledende maritim nasjon. Arbeidet organiseres gjennom prosjektet ”Norway as Global Maritime Knowledge Hub.

Til nå er fire professorater besatt ved NTNU – innen arktisk teknologi, marin kybernetikk, konstruksjonsteknikk og maritim logistikk.

Knut Høyland er ansatt i et nyopprettet professorat om is. Han har tilbrakt flere år på Svalbard, og forsket på egenskaper ved is. For skipsfart, fiskeri og olje- og gassinstallasjoner er det viktig å finne ut mer om hvordan skip bør bygges for at de ikke skal skrus ned i isen, hvor dypt man må legge rørledninger, hvordan isfjell driver på havet, osv. For eksempel er det viktig å vite om en oljeinstallasjon må avbryte produksjonen og flytte seg til et isfjell har drevet forbi.

Roger Skjetne skal forske på flere områder innen marin kybernetikk. Det første er automatisk posisjonering av marine fartøyer, som blir viktig for bl.a. supplyskip og drillrigger som skal jobbe på store dyp i arktiske områder.

Det andre feltet er styring av elektriske kraftsystemer om bord i skip, som har betydning for å nå visjonen om nullutslipp fra skip.

Det tredje området er bevegelsesstyring av marine fartøyer, både styring av enkeltstående fartøyer og av formasjoner av fartøyer.

Svein Sævik skal forske på signal og strømkabler knyttet til plattformer og vindmøller. Forskningen vil handle om levetid for plast, kobber og stål benyttet i kabelkonstruksjoner.

Bjørn Egil Asbjørnslett er ansatt i et nyopprettet professorat i maritim logistikk. Han skal forske på tiltak for å forbedre sjøtransportsystemer både med hensyn til kommersiell bærekraft og konkurransedyktighet, miljøeffektivitet og sikkerhet.

Powered by Labrador CMS