Annonse

Følgeforskning på ny måte i barnehagelærerutdanningen

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Følgegruppen som skal følge opp innføringen av den nye barnehagelærerutdanningen (BLU) nasjonalt, skal gi veiledning og ha en pådriverrolle overfor lærerutdanningsinstitusjonene. Senter for utdanningsforskning ved Høgskolen i Bergen har fått forskningssekretariatet til følgegruppen.

Leder av følgegruppen, Mimi Bjerkestrand, poengterer at ideen med å nedsette en følgegruppe og ikke bare en følgeforskegruppe, er at man ønsker flerstemmighet, åpenhet og tydelige stemmer inn mot den nye utdanningen.

– Reformer gjennomføres så hurtig i dag at man må operere med flere stemmer i tillegg til forskningens. Gode reformer trenger å justere kursen etter hvert som man lærer eller støter på hindringer, sier Bjerkestrand.

Hun forklarer at følgegruppen er opptatt av å finne ‘reformens nullpunkt’, med andre ord: hva var kunnskapsgrunnlaget og utgangspunktet for reformen. Hun understreker at følgegruppen også er i gang med å diskutere ‘reformens vilje’ – hva som er formålet med reformen.

– En følgegruppe skal både beskrive og utfordre, gi anerkjennelse og kritikk. Man er både agent for reformene og samtidig oppnevnt kritiker. Det er en krevende og interessant dobbeltrolle vitenskapelig, faglig og politisk, sier senterleder Tom Are Trippestad.

Powered by Labrador CMS