En gjengivelse av Mamenchisaurus sinocanadorum, en sauropod med 15 meter lang hals som levde i det som nå er Øst-Asia.

Denne dinosauren hadde 15 meter lang hals

Den levde i det som i dag er Øst-Asia.

Et internasjonalt forskerteam kunne nylig melde om at en kinesisk sauropod, kjent som Mamenchisaurus sinocanadorum, hadde en hals som var 15 meter lang. Teamet var ledet av Andrew J. Moore, som er paleontolog ved Stony Brook University i New York.

Forskerne har nylig publisert en forskningsartikkel i tidsskriftet Journal of Systematic Palaeontology.

Der dokumenterer de evolusjonshistorien til Mamenchisaurus, en gruppe langhalsede sauropoddinosaurer. Det er i denne artikkelen at avsløringen om sauropoden med den 15 meter lange halsen kommer frem. Den levde i det som nå er Øst-Asia for 160 millioner år siden.

Hvordan kan de ha så lang hals?

Mamenchisaurus sinocanadorum var en av de enorme planteetende sauropod-dinosaurene. De kunne bli hele 50 meter lange fra hale til snute og veie over 70 tonn. De vandret rundt på jorden i jura- og krittperioden.

De hadde kraftige, søyleformede for- og bakbein og et lite hode.

Forskere har lenge undret seg over hvordan sauropodene fikk så lange hals og hvordan de klarte å holde den oppe.

– Det korte svaret er at vi ikke har peiling. Vi forstår ikke helt hvordan det fungerer, sier paleontolog Jørn Hurum ved Naturhistorisk museum i Oslo.

Han trekker frem at ekspertene tidligere har sett på de kjempelange dinosaurhalsene nesten som løftekraner. De var helt stive, men kunne bevege seg fra side til side og litt opp og ned. Men i den nye studien skriver forskerne at sauropodens nakkevirvler er fulle av hulrom.

– I denne nye studien, så blir for eksempel knoklene CT-skannet. Forskerne sier at de er lette, noe som kan ha resultert i mer bevegelse i halsen, sier Hurum.

Paleontologen setter allikevel spørsmålstegn ved hvilken hensikt dette kan ha hatt. Hurum sier at sjiraffer i dag bruker halsen når de sloss med hverandre. Kan det hende at langhalsede dinosaurer gjorde det samme?

– Var den lange halsen til for å imponere damene? Vi vet ikke, for vi har jo ingen dyr i dag som vi kan sammenlikne med, så det er utrolig merkelig, sier han.

En gjengivelse av sauropoder som utnytter sine lange halser til å nå opp til blader i høye trær.

Fordeler og ulemper med lang hals

Hurum trekker frem at disse dinosaurene hadde veldig små hoder i forhold til kroppen. Han lurer derfor på hvordan de kan ha klart å få i seg nok mat til hele den store kroppen.

– De kan ikke tygge og prosessere maten. Den må bare svelges rett ned, sier Hurum.

Når man har så lang hals, så kan man også begynne å lure på hvordan de klarte å trekke luften nedover og helt ned til lungene. Hurum sier at noen eksperter tror de langhalsede dinosaurene kan ha hatt luftsekker, som var plassert rundt omkring på nakkevirvlene, sånn som hos fugler.

– De hadde kanskje ikke to lunger som ble tømt og fylt opp, men heller et system som gjorde at man kunne pumpe luft hele tiden gjennom de disse sekkene, sier Hurum.

Har det vært noen dinosaurer med enda lengre hals?

Å svare på hvilken sauropod som kan ha hatt den lengste halsen, er ikke enkelt. Det kan for eksempel tenkes at det har levd noen dinosaurer med enda lengre hals enn Mamenchisaurus sinocanadorum.

– Mamenchisaurus sinocanadorum kan være den sauropoden med lengst hals som er oppdaget så langt, men oddsen er at det var større, lengre sauropoder som streifet rundt i det som nå er Kina, sier Moore til avisa The Guardian.

Hurum sier at det kan ta mange år å få gravd ut fossiler av langhalsede dinosaurer. I tillegg kan det ta flere år å preparere dem så de kan studeres skikkelig. Å finne sauropoder med veldig lange halser kan derfor være en krevende prosess som krever mye ressurser.

Hurum mener likevel at hvis det blir funnet mange skjeletter som også er nokså hele, slik at man kan si noe om lengden, så kan man også komme frem til at det er en makslengde før hele anatomien bryter sammen.

– Av en eller annen grunn, så stopper store dinosaurer som Tyrannosaurus rex på rundt 13 meter. Da har man en slags maksstørrelse, selv om det har blitt funnet noen på opptil 15 meter. Det ser likevel ut som om de fleste har en maksstørrelse på kjøttetere på rundt 13 meter, sier Hurum, som også mener at det kan finnes en slik en øvre grense for langhalsede dinosaurer.

Andrew J. Moore, Paul M. Barrett, Paul Upchurch, Chun-Chi Liao, Yong Ye, Baoqiao Hao og Xing Xu: Re-assessment of the Late Jurassic eusauropod Mamenchisaurus sinocanadorum Russell and Zheng, 1993, and the evolution of exceptionally long necks in mamenchisaurids. Journal of Systematic Palaeontology, 15. Mars 2023.

Xiao-Qin Zhang, Da-Qing Li, Yan Xie og Hai-Lu You: Redescription of the cervical vertebrae of the Mamenchisaurid Sauropod Xinjiangtitan shanshanesis Wu et al. 2013. Historical Biology, 2. november 2018.