Brian May er kjent for sine musikalske ferdigheter, men han har også en mindre kjent lidenskap.

Queen-gitarist gir ut tidenes første 3D-atlas over en asteroide

Brian May er blant forfatterne bak den nye boken om asteroiden Bennu.

NASAs OSIRIS-REx ble sendt ut i verdensrommet for å samle prøver fra en asteroide nær jorden som heter Bennu i 2016.

Romfartøyet ankom Bennu 3. desember 2018, og dersom alt går etter planen vil den lande trygt på jorden den 24. september i år

Nå kommer det en bok om asteroiden. Ikke en vanlig bok, men et tredimensjonalt atlas over Bennu.

Kan avsløre livets opprinnelse

I tillegg til OSIRIS-REx-forsker Dante Lauretta, står Queen-legenden Brian May bak den nye boken.

Queen-gitarist Brian May

May er nemlig ikke bare en av verdens mest kjente gitarister, men også astrofysiker.

Før May dannet Queen i 1970 sammen med Freddie Mercury og Roger Taylor, studerte han fysikk og matematikk ved Imperial College London.

Atlaset har fått navnet «Bennu 3-D: Anatomy of an Asteroid» og blir beskrevet som det første komplette og tredimensjonale atlaset over en asteroide av The Guardian.

I tillegg til å inneholde verdens første atlas over en asteroide, vil Lauretta og Mays nye bok ifølge nettstedet inneholde tidligere usette tredimensjonale bilder av Bennu, samt analyser av hva asteroiden kan avsløre om livets opprinnelse.

Et fotografi av Bennu satt sammen av 12 separate bilder tatt av OSIRIS-REx-romsonden.

Kollisjon med jorda

OSIRIS-REx-oppdraget er et samarbeid mellom NASA og University of Arizona. Romfartøyet har samlet steiner og støv fra asteroide overflaten. Det vil gi forskerne muligheten til å gå tilbake hele 4,5 milliarder år, til da solen og planetene ble dannet, ifølge NASA, referert i The Guardian.

På University of Arizonas informasjonsside om prosjektet beskrives Bennu som en av de mest potensielt farlige asteroidene. De mener det er en relativt høy sannsynlighet for at Bennu vil kollidere med jorden i slutten av det 22. århundre.

Gjennom OSIRIS-REx-oppdraget mener forskerne at de vil kunne finne ut av Bennus forskjellige egenskaper, inkludert dens fysiske og kjemiske egenskaper, som «vil være viktig å kjenne til ved et eventuelt oppdrag for å avverge en kollisjon».