To tredeler av hundene av rasen flatcoated retriever har en mutasjon som gjør dem ekstra sultne, samtidig som de brenner mindre energi enn hunder uten denne mutasjonen.

Uheldige gener: Disse hundene er nesten dømt til å bli tjukke

En av fire labradorer og over halvparten av flatcoated retriever-hunder har et gen som gjør det svært vanskelig for eierne å holde dem slanke.

Det dreier seg om et gen ved navn POMC. Eller rettere sagt, en mutasjon i dette genet.

POMC spiller en kritisk rolle i reguleringen av sult og energiforbruk i kroppen. Forskning på mennesker har vist at personer med spesielle mutasjoner i dette genet ofte utvikler fedme allerede fra tidlig i barndommen.

For noen år siden oppdaget forskeren Eleanor Raffan ved University of Cambridge at en mutasjon i POMC også ser ut til å gjøre noe med vekta til to hunderaser: Labrador retriever og flatcoated retriever.

25 prosent av labradorer og 66 prosent av flatcoated retrievere har denne mutasjonen, og det gjør at de har svært lett for å legge på seg.

Nå har forskerne funnet ut mer om hvorfor dette skjer.

Ga veldig mye mat

Det er altså kjent at POMC er med på å styre appetitt og energiomsetning. Derfor gjorde Raffan flere forsøk for å undersøke hvordan ulike varianter av genet påvirket hundene. Hun testet både hunder med et normalt POMC og hunder med den spesielle mutasjonen.

I ett eksperiment fikk hunder en boks hundemat hvert 20 minutt helt til dyra sluttet å spise. Det viste seg at alle hundene la i seg en imponerende mengde mat før de ikke orket mer. Dette var imidlertid uavhengig av hvilken variant av genet de hadde.

Dette tyder på at hundene med mutasjonen faktisk blir like mette når de får mat, mener forskerne.

Men i neste forsøk kom forskjellene fram.

Pølse i boks

Her fikk hundene først frokost. Så måtte de vente i tre timer, før forskerne ga dem en pølse inni en boks. Det var små hull i boksen slik at lukten trengte ut, men hunden kunne ikke få tak i pølsa. Så målte forskerne hvor lang tid det tok før hunden mistet interessen for boksen.

Det viste seg at hundene med mutasjonen i POMC brukte mye lengre tid på boksen. De så på den lenger og brukte mer tid på å forsøke å åpne den.

Raffan og kollegaene mener dette tyder på at disse hundene var mer sultne enn de andre.

Brukte mindre energi

I en annen undersøkelse lot forskerne hunder være i lukkede kammer som måler hvor mye energi kroppen bruker under hvile.

Her viste det seg at hundene med mutasjonen i POMC forbrukte hele 25 prosent mindre energi enn de andre.

Dermed ser det ut som om hundene med den uheldige mutasjonen er dobbelt rammet: De er mer sultne, samtidig som de har lavere forbrenning enn hundene med den normale genvarianten.

– Vanskelig, men mulig

– Det er svært vanskelig å holde disse hundene slanke, sier Raffan i en pressemelding fra University of Cambridge.

– Men det er mulig.

Ifølge forskerne kan eierne for eksempel spre dagens rasjon med mat utover dagen og samtidig sørge for at hunden får mosjon. De anbefaler å gjemme maten inni aktivitetsleker eller på ulike steder i hagen.

M. T. Dittmann m. fl., Low resting metabolic rate and increased hunger due to β-MSH and β-endorphin deletion in a canine model, Science Advances, mars 2024.