Nærbilde av en alvorlig Michel Talagrand i sort skinnjakke med hvitt skjegg, briller og et mønstret halstørkle rundt hodet.
Den franske matematikeren Michel Talagrand skal få tildelt Abelprisen av Det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo 21. mai.

Michel Talagrand får Abelprisen for å lage system i tilfeldigheter: – Ingen
har fått til noe bedre

– Han har utviklet redskaper som mange bruker og som er nær optimale, sier leder for Abelkomiteen Helge Holden.

Hvilken temperatur blir det i morgen? Slår du kron eller mynt? Når utfallet avhenger av tilfeldigheter, er det umulig å sette to streker under svaret.

Men årets Abelpris-vinner, Michel Talagrand, er en av matematikerne som har satt tilfeldighetene i system.

Abelkomiteleder Helge Holden er professor i matematikk ved NTNU

– Matematikk kan ikke si hva børskursen blir, men den kan si noe om sannsynligheten. Så da kan man lage en presis matematisk teori rundt noe som skjer tilfeldig, sier leder for Abelkomiteen Helge Holden til forskning.no.

Regne ut hva den sterkeste vinden blir

Allikevel viser det seg at en del av denne matematikken er veldig komplisert. Mange av problemene har rett og slett ingen presise løsninger.

Ta denne nøtten: Når ingeniører skal bygge en bro eller en oljeplattform, må de vite hvor sterk vind eller høye bølger konstruksjonene skal tåle.

Så hva er den sterkeste vinden eller høyeste bølgen de kan forvente over en tidsperiode på 50 eller 100 år?

– Ikke overraskende viser dette seg å være et vanskelig problem, sier Holden.

Men Talagrand har funnet en metode for å finne et ganske presist anslag.

Flere av matematikerens største bragder handler nettopp om å regne seg rundt slike uløselige nøtter.

– Han har utviklet redskaper som mange bruker og som er nær optimale. Ingen har fått til noe bedre, sier Holden.

Lover penger for å løse mattenøtter

Det er kanskje verdt å merke seg at det ikke betyr at matematikken hans er hyllevare.

Når Holden snakker om at «mange» bruker den, så er det for det meste matematikere og statistikere fra beslektede felt, presiserer han.

Er du selv matematiker, lover Talagrand også at du kan «Bli RIK med prisene mine», som det står på hjemmesiden hans.

Du kan altså vinne noen av pengene fra blant annet den prestisjefulle Shaw-prisen, som han fikk i 2019. Først må du bare løse en av mattenøttene han har lagt ut.

Har konsentrert seg om det han likte best

Holden har ikke møtt prisvinneren selv, men har fått inntrykk av at han har god sans for humor.

Det kommer også frem i reglene for pengekonkurransen som Talagrand har lagt ut på nettsiden.

Michel Talagrand

• Født i Frankrike 15. februar 1952.
  • Som barn hadde han en øyesykdom som gjorde han blind på det ene øyet. Da han ti år senere holdt på å miste synet på det andre øyet, jobbet han ekstra hardt med skolearbeidet og oppdaget sitt talent for matematikk og fysikk.
  • Fullførte doktorgraden sin ved Centre national de la recherche scientifique (CNRS) i Paris, hvor han jobbet til han gikk av med pensjon i 2017.
  • Gift med den pensjonerte professoren Wansoo Rhee. De har to sønner sammen.
  • Kilde: Det Norske Videnskaps-Akademi

«Jeg vil dele ut prisene så lenge jeg ikke er for senil til å forstå bevisene jeg mottar. Hvis jeg ikke forstår dem, vil jeg ikke betale. Så hvis du ikke kjapper deg, bør du finne veldig, veldig enkle beviser», skriver han.

Talagrands arbeid har også vært lystbetont. Han har alltid konsentrert innsatsen om de problemene han har likt best å arbeide med, har prisvinneren tidligere uttalt.

– Vi er utrolig imponert

I tillegg til metoden for å finne de mest ekstreme verdiene, som for vind og bølger, trekker Abelkomiteen frem to andre gjennombrudd Michel Talagrand har hatt:

• Det første er arbeidet med en spesiell materie kalt spinnglass. Fysikeren Giorgio Parisi fikk Nobelprisen i fysikk i 2021 for sitt arbeid med den magnetiske, glasslignende tilstanden et materiale kan ha. Talagrand fullførte det matematiske beviset for det Parisi hadde funnet ut.
  • Det andre er prisvinnerens arbeid med hva som skjer når mange uavhengige tilfeldigheter påvirker den samme prosessen. Da kan nemlig tilfeldighetene utligne hverandre. Overraskende nok blir derfor resultatene mer forutsigbare.

7,5 millioner i prispenger

21. mai mottar Talagrand Abelprisen i Universitetets Aula i Oslo.

– Vi er utrolig imponert over den dype innsikten han har vist og den tekniske ferdigheten han har, sier Holden.

Hva den franske matematikeren bruker prispengene på 7,5 millioner til, gjenstår å se.

Abelprisen

• Oppkalt etter Niels Henrik Abel, Norges største matematiker gjennom tidene.
  • Internasjonal matematikkpris som finansieres av den norske stat og er på 7,5 millioner kroner.
  • 21. mai 2024 mottar Michel Talagrand Abelprisen «for hans banebrytende bidrag til sannsynlighetsteori og funksjonalanalyse med fremragende anvendelser i matematisk fysikk og statistikk» i Oslo.
  • Styret ved Det Norske Videnskaps-Akademi vedtar hvem som tildeles prisen etter forslag fra Abelkomiteen, som består av fem internasjonalt anerkjente matematikere.
  • Kilder: Det Norske Videnskaps-Akademi, abelprisen.no