Annonse

NTNU bruker mest på markedsføring

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Av alle landets universiteter bruker NTNU mest penger på å kapre nye studenter, over 12 millioner kroner de to siste årene. Det er dobbelt så mye som Oslo, og nesten ni ganger mer enn konkurrenten i Bergen, melder Universitetsavisa.

I går ble årets søkertall frigitt fra Samordnet opptak. Det ble da klart hvilke av universitetene som fikk mest uttelling for markedsføringskronene.

NTNU har det største markedsføringsbudsjettet av universitetene, med 6,2 millioner kroner. Som nummer to kommer Universitetet i Oslo, som i år bruker 3,5 millioner kroner på å trekke til seg nye søkere. Minst penger bruker Bergen, som har satt av 0,7 mill.

Regner man kroner brukt per primærsøker, blir regnestykket slik: Med 80 kroner per hode bruker Universitetet i Bergen minst (se faktaboks). Deretter kommer Universitetet i Oslo, med 212 kroner per hode. NTNU ligger midt i løypen, med 533 kroner per ”gode hode” som har en studieplass ved NTNU på førstepri. Mest bruker landets ferskeste universitet, Universitetet i Nordland, som har bladd opp hele 1406 kroner per primærsøker.

 

Powered by Labrador CMS