Annonse

Lister med innflytelse

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er rektorer og akademikere som er mest opptatt av universitetsrangeringer, ifølge Bjørn Stensaker i NIFU STEP. Selv om de er sterkt kritiserte, benyttes rangeringene flittig både i markedsføring, samarbeid og egenutvikling, melder Uniforum.

– Rangeringene er veldig medievennlige. Man kan si at de utgjør en tabloidisering av akademisk virksomhet, sier Bjørn Stensaker, assisterende direktør i NIFU STEP.

Spesielt er det universitetsrangeringene fra Shanghai og Times Higher Education som skaper overskrifter. Likevel er det kanskje ikke avisleserne som er mest interessert:

– De som er mest opptatt av rangeringene, synes å være universitetsrektorer og akademikere. Både i egen profilering og i forbindelse med strategisk samarbeid med andre institusjoner, sier Stensaker, som også er professor II ved Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO.

Les hele saken på uniforum.uio.no

(Foto: timeshighereducation.co.uk)

Powered by Labrador CMS