Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.
Kommuner mangler kunnskap om hvordan de skal lede skolene
Norske kommuner vet for lite om hvordan de skal være gode arbeidsgivere for lærere og ledere. En ny studie viser store hull i forskningen om kommunenes rolle som lokal skolemyndighet.
– Kommunene forvalter milliarder og har ansvar for hundretusenvis av elevers fremtid. Da må vi vite hvordan de best kan ivareta dette ansvaret, sier Morten Øgård. Sammen med Linda Hye og Harald Baldersheim står han bak en ny rapport om norske skoler.
(Foto: Maria van Schoor)
– Vi har vært så opptatt av pedagogisk
utvikling at vi har glemt de grunnleggende forutsetningene for at skolene
faktisk skal fungere, sier professor Morten Øgård ved Universitetet i Agder (UiA).
Sammen med forsker Linda Hye og pensjonert professor Harald Baldersheim har han kartlagt tidligere forskning om kommunenes ansvar som skoleeiere.
Rapporten Lokal skolemyndighet – jakten på systembalanse er laget på oppdrag fra Skolelederforbundet, og ble lansert under Arendalsuka onsdag 13. august.
Rapporten avdekker at lederne i barnehage og skole for ofte blir stående alene, forklarer Forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
– Skal vi lykkes med inkludering, læring og at alle barna skal bli sett og hørt, er det avgjørende at kommunene støtter ledere i barnehage og skole. Det rapporten avdekker må følges opp med handling, sier Johannessen.
Ujevn kunnskap
Forskerne har sett på fire hovedområder: Arbeidsgiveransvar, finansiering, organisering og utvikling av skolen. Funnene
viser at noen områder er mye mer forsket på enn andre.
– Det finnes mengder av forskning om
pedagogisk utvikling. Men vi har bare funnet fire studier som handler om
kommunenes arbeidsgiveransvar, sier Linda Hye.
Dette mener forskerne er bekymringsfullt, sett
på bakgrunn av arbeidsmiljøet for skoleledere:
70 prosent av rektorene sier
at arbeidspresset er uforsvarlig høyt. 67 prosent mangler
stillingsinstruks. 60 prosent får ikke tydelige
tilbakemeldinger på sine prestasjoner. 45 prosent føler seg ikke
verdsatt eller ivaretatt av kommunen som leder.
– Rektorer og mellomledere står i et
uforsvarlig høyt arbeidspress. Det er jo et arbeidsgiveransvar. Men forskningen
har ikke interessert seg, sier Hye.
Mangler et helhetlig system
Øgård mener de pedagogiske
forskningsmiljøene har dominert feltet for lenge. Han sier dagens skolesystem
ikke har forutsetningene som skal til for å fungere helhetlig.
– Du kan pøse på med så mye pedagogikk du
vil. Det fører ikke til at organisasjonen vil utvikle seg og tenke nytt, sier han.
Vi
trenger lærende og nytenkende organisasjoner. Da må vi ha de grunnleggende
organisatoriske, strukturelle, kulturelle og ledelsesmessige forutsetningene
som behøves, utdyper han.
Store organisasjoner krever ledelse
De største skolene i Agder har over 350
ansatte og 1500 elever. Det gjør dem til noen av regionens største
arbeidsplasser.
– Dette er svært store organisasjoner.
Hvis vi ikke klarer å organisere dem riktig, så vil ressursene vi bruker på dem
bare forsvinne mellom fingrene våre, sier Øgård.
Likevel finnes det altså lite kunnskap om
hva som faktisk er effektiv skoleledelse. Mye forskning beskriver bare hva
kommunene gjør, ikke om det har effekt.
– Vi trenger ikke flere rene beskrivelser
av hva som gjøres med skolene. Vi må finne ut hva som er riktig vei å gå, sier
Hye.
Brutt verdikjede
Rapporten avdekker det forskerne kaller en
brutt verdikjede i norsk skole. Kommuner sliter med å skape gode møteplasser
mellom politikere, administrasjon og skolene.
– Lokalpolitikerne oppleves ofte som
distanserte fra virkeligheten i skolen. Den lokale skolepolitikken er ikke
akkurat heftig debattert, sier Hye.
Forskerne vil ha flere fagområder inn i
skoleforskningen. De mener økonomer, jurister og organisasjonsforskere kan
bidra med viktig kunnskap.
– Kommunene forvalter milliarder og har
ansvar for hundretusenvis av elevers fremtid. Da må vi vite hvordan de best kan
ivareta dette ansvaret, sier Øgård.
Hye og Øgård er redaktører for boken «Veier
til effektiv skoleledelse» som kommer i november.
Referanse:
Linda Hye mfl.: Lokal skolemyndighet – jakten på systembalanse. En kunnskapsoppsummering på oppdrag av Skolelederforbundet, Universitetet i Agder, 2025.
Les også disse artiklene fra Universitetet i Agder:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER