Teknologi og design for framtidas elever
Kvalitetsutvalget har lagt fram sin utviklingsstrategi for framtidas grunnutdanning, og styrking av realfagene er på plana. Får utvalget viljen sin, blir teknologi og design et eget fag i ungdomskolen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det kan være store omveltninger på gang for framtidas elever. Nå vil det regjeringsutnevnte Kvalitetsutvalget lure inn realfaglig kreativitet og nyskapning mellom mattetimene, som det for øvrig kan bli flere av. Gruppa ser for seg at det nye faget teknologi og design skal være ett av redskapene i den nye skolen.
Styrke og samle
- Dette er et forsømt område i skolen i dag, sier Bjørn Berg fra Kvalitetsutvalget. Emnene er ikke nødvendigvis helt fraværende i undervisninga, men finnes spredt i formgivingsfag og naturfag. Dermed er plassen temaene får ofte avhengig av læreverk og lærere, og de vektlegges ulikt fra skole til skole.
Nå vil utvalget samle og styrke disse områdene. Tid og ressurser til et helt nytt fag planlegger de å skrape sammen ved å trekke ut de aktuelle bitene som allerede finnes innenfor andre fag som fysikk og forming.
Viktig med teknologi
- For øyeblikket gjenspeiler ikke skolen den store rollen som teknologien har fått i hverdagen vår, sier Berg, som peker på at mange andre europeiske land allerede har innført teknologi eller teknikk som obligatorisk fag.
Teknologi og design kan gjerne inngå i tverrfaglige prosjekter, og tanken er at undervisningen skal gi både praktisk og teoretisk innsikt. Utvalget ser for seg prosjekter hvor elevene skal utvikle sine egne produkter, som de kan følge hele veien fra idé til ferdig vare.
Allerede testet
- Teknologi og design er en fagkombinasjon som blant annet er prøvd ut i England, sier Berg.
Dessuten har emnet vært obligatorisk ved Rosenborg skole i Trondheim siden 1997.
I følge Kvalitetsutvalgets utredning skal faget både ha økt Rosenborg-elevenes motivasjon, og bidratt til å avteoretisere matematikken. Samtidig skal forståelsen for og resultatene i realfag ha blitt forbedret. På toppen av det hele økte søkingen til tekniske fag i videregående skole.
Det som selvfølgelig gjenstår er å finne lærere som har kompetanse innen det nye teknologifaget, eller sørge for å oppgradere dem man allerede har. Her finnes det ikke noen konkrete planer for øyeblikket, men utvalget håper på utvikling av nye utdanninger ved universitetene og høgskolene.
I første omgang får man vel vente og se om det virkelig blir reform av planene.
Les hele utredningen til Kvalitetsutvalget…
…eller kortversjonen på bare 10 sider.