Annonse

Fornøyd med opplæring av andrespråkslærere

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kompetansebehovet for undervisning i norsk som andrespråk vil øke, og videreutdanning ved PRISME-studiet i Bergen gir lærere godt faglig grunnlag, viser ny rapport.

Satsing på norskundervisning for minoritetsgrupper har ført til økt etterspørsel etter kvalifiserte andrespråkslærere. Krav til kompetanse er i dag ikke lovregulert, men endringer i loven om rett og plikt til opplæring, samt obligatoriske prøver i norsk, har ført til at flere nå understreker behovet for faglig tyngde.

Det gjenspeiles også i interessen for PRISME-studiet ved UiB, som skal gi andrespråkslærere denne kompetansen. De siste årene har studiet hatt over 200 søkere til rundt 100 studieplasser. Kari Tenfjord, professor i norsk som andrespråk, var med fra starten av i 1999 – først med pilotprosjekt i form av sommerkurs, før det den gang teknologisk særegne studiet ble startet for fullt.

– Da vi startet var det stor etterspørsel etter videreutdanning, og få lærere som fikk det. Avgjørelsen om å gjøre studiet fullstendig nettbasert møtte mye motstand, og vi fikk høre at «lærere kan ikke bruke internett». Men vi ville ikke at geografisk tilhørighet skulle utelukke noen, sier Tenfjord.

Powered by Labrador CMS