Annonse

Effekten av tobakksreklamer varer i syv dager

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Effekten av tobakksreklame eller andre uttrykk for positiv holdning til røyking varer i sju dager. 

En amerikansk studie har fulgt 134 mennesker i alderen 18 til 24, aldersgruppen som røyker mest, og undersøkt hvordan de reagerte på pro-røykeutsagn i media.

Forskerne oppdaget at etter å ha sett en reklame eller et en annen positiv fremstilling av tobakk, økte sannsynligheten for at testdeltakerne ville røyke med 22 prosent. Deltakernes vilje til å røyke sank gradvis for hver dag, men holdt seg på et høyt nivå i sju hele dager.

Forskerne mener disse resultatene kan være med på å påvirke utviklingen av lovverket når det gjelder tobakksreklame og hvordan tobakk fremstilles i ulike medier. (forskning.no/ASL)

Powered by Labrador CMS