Denne artikkelen er produsert og finansiert av UiT Norges arktiske universitet - les mer.

Black Friday er et markedsføringsstunt som skal pushe oss til å handle på impuls.
Black Friday er et markedsføringsstunt som skal pushe oss til å handle på impuls.

Black Friday: Ni eksperttips for å styre unna kjøpepresset 

Lar du deg forføre av 60 prosent avslag og «tre for to» eller klarer du å stå imot? Og er det mulig å handle litt mer bærekraftig? Vi har spurt en ekspert på området.

– Det er mulig å handle mer bærekraftig, men det er ikke så enkelt. Det er fordi shopping i seg selv er lite bærekraftig og fordi problemet er så komplekst.

Det sier Sarah Lisa Arnesen. Hun forsker innen psykologisk markedsføring ved Handelshøyskolen på UiT Norges arktiske universitet.

Hun forsker spesielt på bærekraftig shopping, mote og klær. Arnesen forteller at   Black Friday er et markedsføringsstunt som skal pushe oss til å handle på impuls.

Hva er Black Friday?

Black Friday, eller svart fredag, er en årlig handledag i slutten av november. Den er en av flere nye årlige merkedager inspirert fra USA og den markerer starten for julehandelen.

Kilde: Store norske leksikon

Vi ender opp med ting vi ikke trenger 

Hun mener vi kan trenge å bli minnet på hvorfor denne impulshoppingen er et problem, og hva som skal til for å styre unna, sier forskeren.

Forsker Sarah Lisa Arnesen minner oss om at bærekraftige produkter, i likhet med andre produkter, er ressurskrevende å framstille.
Forsker Sarah Lisa Arnesen minner oss om at bærekraftige produkter, i likhet med andre produkter, er ressurskrevende å framstille.

– Når det er salg tror vi at vi tjener penger på å kjøpe. Det gjør at vi legitimerer kjøpene for oss selv. Problemet er at vi ofte ender opp med ting vi egentlig ikke trenger, sier hun.

Fra kick til skam 

Arnesen jobber ut fra teorien om at vi i stor grad shopper fordi det gir oss positive følelser og ikke fordi vi faktisk trenger noe nytt.

– Å handle på impuls gir oss et kick. Men kicket er kortvarig og kan faktisk resultere i det motsatte – en følelse av skam som dukker opp hver gang du ser plagget, sier hun. 

– Du har sikkert noen slike liggende bakerst i skapet med merkelappen på, legger hun til. 

Tror vi sparer når vi handler 

Forskeren ber oss huske på at markedsføring er psykologi og er konstruert for å få oss til å kjøpe.

– Hvorfor tror du tilbudet «ta tre, betal for to» er så utbredt? spør hun.

– Jo, det skal få deg til å føle at du sparer penger når du kjøper mer enn du trenger. 

Ni tips til deg som ønsker å handle bærekraftig

Arnesen mener det likevel er mulig å unngå de verste impulskjøpene og handle mer bærekraftig på Black Week og Black Friday.

Her er hennes tips til deg som skal ut å handle:

1. Tenk igjennom hva du virkelig trenger i forkant. Gå til butikken med en konkret plan og helst en nøye gjennomtenkt handleliste. Hold deg til denne.

2. Ta én tur, ikke ti. Hver gang du går i butikken eller handler på nett, utsetter du deg for sterk påvirkning utenfra. Sannsynligheten for at du faller for fristelsen til å handle mer enn du i utgangspunktet tenkte, er stor.

3. Kan du heller reparere det du har eller kjøpe brukt? Begge deler reduserer avfall og gir klær og ting et nytt liv. Dessuten kan det brukte eller reparerte plagget gi deg en følelse av stolthet som sannsynligvis dukker opp hver gang du bruker det. Det er et godt alternativ til de kortvarige kickene du får av shoppingen, som gjerne også etterfølges av skam. 

4. Hvis du skal kjøpe noe nytt, kjøp produkter som er slitesterke og varer lenge. Kjøp tidløse plagg eller plagg som passer til resten av garderoben din. Dette betyr ikke alltid at det trenger å koste så mye mer – kvalitet og pris henger dessverre ikke alltid sammen. Dessuten tar vi ofte bedre vare på de plaggene vi har betalt mer for.

5. Husk også at når varen koster mer, er det større sannsynlighet for at alle aktørene i verdikjeden får verdiene de skal ha. For eksempel skal inntekten deles mellom de som plukker bomullen, de som syr plagget, de som transporterer det, markedsfører og selger det. Når en T-skjorte kun koster 49 kroner, er det klart at noen blir utnyttet.

6. Hvis du skal kjøpe klær, tenk på materialet. Det finnes mange eksklusive, men skjøre materialer. Disse bør du styre unna hvis ikke plagget skal brukes skånsomt. Legg gjerne merke til kvaliteten på produktet og følg med på hvordan det oppfører seg. Slites det fort? Føles det behagelig mot huden? Uansett om du velger silke eller polyester, vær bevist på hvorfor. Hver til sitt bruk.

7. Skal jeg gi et helt konkret og personlig tips, vil jeg anbefale alle å styre unna akryl. Dette materialet funker overhodet ikke for meg. Plagg i akryl blir fort klamme og lukter vondt. I tillegg er det viktig å vaske alle klær skånsomt og droppe tørketrommelen.

8. Ved markedsføring av bærekraft må du huske at produkter som er merket som bærekraftige, økologiske og så videre, i likhet med andre produkter, er ressurskrevende å produsere. Alle punktene her gjelder også for disse produktene. Ett eksempel er klær laget av økologisk bomull. Det er fortsatt laget av bomull, som faktisk er noe av det mest vannkrevende vi framstiller. Så hvis du ikke absolutt trenger ti jeans i klesskapet, bør du styre unna.

9. Til slutt: Kan du heller gi en opplevelse, et kort eller en veldedig gave til jul i år? 

Powered by Labrador CMS