Minecraft er et dataspill der spillerne skal samle sammen ulike
brikker som igjen kan settes sammen til byggverk eller redskaper.
Dette gjøres ved å grave eller hakke ut stein, jord, tre eller
andre mineraler og sette dem sammen på fornuftig måte.
Dette skjer i en stor, åpen 3D-verden befolket av spilleren
og en rekke dyr og monstre som kan slaktes for ressurser som ull, skinn og
spindelvev.
Kilde: Kristine Jørgensen, professor ved Universitetet i
Bergen.
Tilpassing er viktigst
– Det viktigste for å lykkes i Minecraft er evnen til å
tilpasse seg, skriver forskere fra Max Planck Institute for Human Development i
Berlin i en
pressemelding.
De har brukt Minecraft for å forstå hvordan spillere endrer
adferd når det er andre spillere med. De tilpasser seg.
Mye i Minecraft handler om å finne ting.
Spillerne står stadig overfor et valg: Skal du følge egne
instinkter og gå på leting alene, eller skal du følge etter spillerne som
allerede har funnet noe.
De som var best til å tilpasse seg, presterte også best i
spillet.
Forskerne mener at spillerne på denne måten lærer seg
sosiale ferdigheter.
Norsk forsker er ikke overrasket
– At man lærer i Minecraft, er ikke overraskende, sier
Kenneth Pettersen, forsker på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
ved Universitetet i Oslo.
Han forteller at det første som slår en ved Minecraft, er måten
det enkle designet likner på andre ting barn leker med i den virkelige verden,
for eksempel byggeklosser og Lego.
– Minecraft er et dataspill som mange foreldre og lærere er
mer tilbøyelige til å erkjenne læringspotensialet i, sier Pettersen.
Annonse
– Samtidig er det viktig å påpeke at dette ikke er noe barn
spiller for å lære. De spiller det hovedsakelig for underholdningens skyld.
Pettersen har sett på den nye studien om Minecraft og sosiale
ferdigheter.
Han forteller at dataspilling ofte blir fremstilt som en
ensom aktivitet på gutterommet.
– Derfor er det interessant å se hvordan deltakerne i
studien, som er voksne, orienterer seg sosialt i spillet ved å observere andres
adferd og kopiere gode strategier, sier han.
– Om dette er noe de vil ta med seg ut i det virkelige liv,
kan man jo bare spekulere i.
Diskuterer strategi og konkurrerer
– Det er liten tvil om at Minecraft kan være sosialt,
sier Kristine Jørgensen, professor ved Institutt for informasjons- og
medievitenskap på Universitetet i Bergen.
Hun forteller at det former seg grupper på nett der man for eksempel kan diskutere strategi, dele ting man har opplevd og vise frem hva man har bygget.
I tillegg finnes det flerspillerversjoner der spillerne både kan samarbeide og konkurrere.
– Minecraft er jo nærmest som en institusjon å regne
innenfor spill i dag, sier Jørgensen.
Selv om det startet som et rent underholdningsspill, har
utvikleren også laget en versjon som brukes i skolen.
Annonse
– Denne fleksibiliteten er nok en viktig del av hvorfor det
er så populært, sier Jørgensen.
I sin egen forskning har Kenneth Pettersen vært spesielt opptatt av hvordan dataspilling påvirker
barnas lek utenfor spillverdenen.
Han mener vi fremdeles snakker om dataspill som noe som er avgrenset
til spillkonsollen.
– For barna jeg har observert, forholder det seg annerledes.
Å spille spillet er bare begynnelsen på leken, sier Pettersen.
For eksempel kunne barna gå fra å samle stjerner og regnbuer
i dataspillet til å samle kongler og blader ute i skogen – på
veldig liknende måter.
Kenneth Pettersen er forsker på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.(Foto: UiO)
Er dataspill bra for barn?
Pettersen forteller at det stadig blir etterspurt mer
forskning på dataspilling.
Men han er ikke sikker på at ny forskning vil kunne gi svar
på det foreldre etterspør: Er Minecraft eller andre dataspill bra for barna
våre?
– Forskning, som denne studien, kan hjelpe oss å forstå
muligheter og utfordringer ved bruken. Men til slutt er dette verdispørsmål
hver enkelt forelder må ta stilling til sammen med sine barn, sier Pettersen.
Ødelegge blokker
I eksperimentet til forskerne fra Planck Institute styrte
deltakerne hver sin avatar i Minecraft og lette etter ressurser ved å ødelegge
blokker.
Annonse
Når noen fant noe bra, som for eksempel diamanter eller jern,
ble dette synlig for de andre ved at det skjøt en blå sprut opp i lufta som
signaliserte at her finnes det mer.
Deltakerne spilte enten alene eller i grupper, og de ble
testet i to ulike Minecraft-miljøer: Ett hvor ressursene var samlet i såkalte klynger,
der informasjon til andre var nyttig, og ett hvor ressursene var tilfeldig
spredt, og der det å spre informasjon ikke hjalp.
Hver spiller forsøkte å få mest mulig ut av ressursene og måtte
derfor finne balansen mellom å finne dem alene eller få informasjonen fra
andre.
Slik oppsummerer forskerne studien sin:
Vi brukte videospillet Minecraft til å
studere sosiale læringsprosesser i et dynamisk og realistisk miljø.
Studien viser at tilpasningsevne, det vil si den
vekslingen mellom individuell og sosial læring, er avgjørende for suksess.
Ved å bruke en ny databasert metode for å fange
opp synsfeltdata, kunne individuelle og sosiale læringsstrategier modelleres og
forutsies presist.
Resultatene tetter et gap i forskningen og viser
at folk dynamisk tilpasser læringsstrategier – en viktig faktor for utforming
av læringsmiljøer og informasjonsformidling i sosiale grupper.