Britenes nye konge, Charles III, krones lørdag 6. mai.
I en prosesjon gjennom Londons gater skal han beskyttes av et kors gitt i gave fra paven, skriver Den katolske kirke på sine nettsider.
– Dette er to bitte små fliser,
innfattet i metall, som skal bæres ved eller bak kongen når han krones,
forteller historiker Kristin B. Aavitsland til forskning.no.
Hun er
instituttleder hos Det norske institutt i Roma ved Universitetet i Oslo.
Flisene er én og fem millimeter lange.
Det er tung symbolikk i at kong
Charles får en bit av Det sanne kors i anledning kroningen.
– Når dette brukes i en
kroningsseremoni, er det med en tanke om at kongsmakt er legitimert av Gud, sier
Aavitsland.
Det uttrykker at kongen
gjør som det står i evangeliene, sier hun. At Jesu disipler må ta sitt kors og følge ham.
– At kongsmakten er legitimert av Gud, er en annerledes og
førmoderne tanke,
fastslår Aavitsland.
Samtidig er det britiske kongehuset
kjent for å holde liv i mange gamle tradisjoner. Et eksempel er at
medlemmer av kongehuset døpes i vann fra den samme elven som Jesus ble døpt i, nemlig Jordan, forteller Aavitsland.
Gjenstander med Guds kraft
Det sanne kors er splittet opp i trefliser og sånn sett ødelagt. Men det er ikke
så farlig, ifølge Aavitsland.
– Det viktige er å forstå poenget med relikvier i kristendommen.
Da må
vi først forstå hvorfor fysiske gjenstander, som
trefliser, kan være hellige.
I kristendommen tenker man at Gud er
en ren ånd uten kropp. Likevel tror kristne at enkelte ting kan inneholde
hellighet, det vil si ha noe av Guds kraft i seg, forklarer Aavitsland.
– Det er fordi Gud i kristen
forståelse faktisk ble et menneske. Han fikk en kropp, og dermed blir det en slags begrunnelse for at også materien kan være hellig.
Bare kristendommen har tanken om at
Gud inkarneres i mennesket, altså at han kan framstå som menneske.
Annonse
Intenst hellig
Så var det akkurat dette korset,
da.
– Når det gjelder dette korset, er det
en intenst hellig ting fordi det har vært i direkte berøring med denne inkarnerte Gud.
Poenget med inkarnasjonen var at Gud skulle
ofre seg for menneskenes skyld.
– Korset blir et slags konsentrert
hellig punkt i verden.
– Fortellingene om Jesus er noe
konkret og faktisk, og disse gjenstandene får den samme auraen.
Korset er det nærmeste vi kommer Jesus
Relikvier kan være hår, beinrester
eller rester av en hellig persons kropp.
– Når det gjelder Jesus, har vi noe som
kalles berøringsrelikvier, sier Aavitsland.
– Vi har ikke noen relikvier eller
fysisk substans fra Jesu kropp fordi han ifølge kristen lære for opp til himmelen,
som det står i trosbekjennelsen, forklarer hun.
Også hos andre helgener kan relikviene
være ting som har vært i fysisk kontakt med den hellige personen. For
eksempel St. Olavs kjortel her i Norge.
Keisermor fant korset
Annonse
Historien om Det sanne kors strekker
seg helt tilbake til 300-tallet.
– Tradisjonen sier at keiserinne
Helena dro til Jerusalem for å finne et hellig kors, forteller
Aavitsland.
Keiserinne Helena var moren til keiser
Konstantin den store, den første kristne keiseren.
Korset skal hun ha funnet tidlig på
300-tallet.
– Da var Jerusalem borte – ødelagt av
en annen romersk keiser i år 70.
– Bare en generasjon etter at Jesus
var død, ble Jerusalem rett og slett plyndret og ødelagt av romerne, sier
Aavitsland.
Byen mistet navnet sitt og het nå
Aelia Capitolina. Mange av jødene ble fordrevet.
– Så drar Helena, ifølge tradisjonen,
tilbake til Aelia Capitolina, leter etter korset og finner det.
Der hun finner korset, bygger keiser
Konstantin den hellige Gravs kirke, som fortsatt står, til tross for mange
ombygginger.
Oppdelingen begynner
Helena tar med seg korsrelikvien, og
allerede da blir korset delt opp.
Én bit lar hun ligge i Jerusalem,
der det hører hjemme. Hun tar én bit med seg til Roma, som fortsatt er
keiserrikets og Kirkens hovedstad. Den tredje biten havner i Konstantinopel, altså dagens
Istanbul.
Annonse
– I den kristne middelalderkulturen
blir det en kraftig historie om Helena som finner korset, og 3. mai er en
kristen feiring av at korset ble funnet igjen.
Men hva er sannsynligheten for at
Helena fant akkurat det korset som Jesus var blitt korsfestet på? Og hva er
sannsynligheten for at disse flisene stammer fra det riktige korset etter 1.700
år?
Hva er egentlig originalt?
– Det kan man selvfølgelig ikke vite, konstaterer Aavitsland.
Vitenskapen kan ikke fastslå om relikviene er ekte.
– Det er lett å latterliggjøre dette, men da stenger man litt for sin egen mulighet til å skjønne hva det handler om, sier historikeren.
– Det er intellektuelt veldig dovent å bare avvise dette som tull, for det var ikke tull for fortidens mennesker. Historiske kilder viser at korsrelikvien har utløst kriger, og vi må prøve å forstå hvordan det har skjedd.
Vår forståelse av ekthet avhenger av hele vår måte å tenke på, mener Aavitsland.
Et ekte ikon i østlig kristendom er en kopi av en eldre original. Hvis noe avbildes igjen og igjen, er det som at helligheten videreføres i bildet selv, forklarer hun.
– I moderniteten har man derimot tenkt at det å kopiere et bilde, er forfalskning. Det er et syn som er preget av reformasjonen i 1537.
Reformasjonen
Aavitsland tror at sekulære mennesker
i Vesten er mer preget av 500 år med protestantisme enn vi er klar over.
– Det hellige er noe litt abstrakt som
man ikke kan ta og føle på. Man tenker ikke at det er noe fysisk.
Annonse
Fortsatt er relikvier viktige for
ikke-protestantiske kristne.
Kirken i England er, som i Norge,
protestantisk. Men det å ta vare på tradisjoner som er eldre enn
protestantismen, er trolig en viktig årsak til at Charles likevel skal
beskyttes av flisene fra Det sanne kors 6. mai.
Rotet bort treflis
Reformasjonen gjorde de norske
relikviene så å si ubetydelige. Nå er mange av relikviene våre ganske enkelt
rotet bort.
Mye skjedde fra 300-tallet, da Helena
fant korset, og til 1100-tallet, da Sigurd Jorsalfare kjempet i de kristne korsfarernes krig i Midt-Østen.
I mellomtiden hadde nemlig
Jerusalem vært muslimsk. Som takk fikk Sigurd Jorsalfare en bit av Det
sanne kors i gave fra kongen.
– Vi vet ikke hvor denne biten er
nå.
For mens kong Balduin av Jerusalem
ville at Sigurd Jorsalfare skulle ta korsrelikvien med seg til Nidaros og Olavs
grav, gjorde han ikke det. Han oppbevarte den heller i Konghelle i dagens
Sverige. Den kom til Nidaros til slutt, men i dag er den rotet bort.
Korsene ble med sin kraft ofte båret i krig. Dermed gikk de også fort tapt.
Det samme med tornene fra Jesu
tornekrone som norske konger har fått med seg hjem fra den franske kongen. De er borte. Tornekronen finnes for øvrig fortsatt i Paris.