Annonse

Løftar outsider inn i sentrum

Hovudverka til Bendik Riis kan lesast som politiske historiemåleri, der biletkunstnaren set sitt eige liv i scene. I ei ny doktoravhandling blir kunstmålaren løfta ut av rolla som ein schizofren, kuriøs kunstnarfigur.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Castration er ein kritikk av psykiatrien og dei ”lekamlege” behandlingsinngrepa som Riis fekk kjennskap til på Gaustad. (Foto: Annica Thomsson)"

 

– Bendik Riis (1911-88) har hatt ei offerrolle i norsk kunstliv. Men eg har ønskt å distansere meg frå det sjukdomsorienterte blikket og plasserer ein marginal kunstar inn i sentrum av den norske kunsthistoria, seier Jon-Ove Steihaug.

22. april forsvarte han doktoravhandlinga si ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk ved Universitetet i Oslo.

Han er den første som har drive kunsthistorisk forsking på kunsten til Riis.

Passa ikkje inn i kunsthistoria

"– Vi er sjølve ein del av historia som Riis fortel, seier Jon-Ove Steihaug. (Foto: Annica Thomsson)"

Bendik Riis er ein særeigen figur i norsk etterkrigsmåleri, både outsider og insider på same tid. Han har vore ein populær kunstnar, og mange av verka hans er innkjøpt av offentlege institusjonar.

Likevel er ikkje Riis nemnt i sjubindsverket Norges kunsthistorie frå 1981.

– Eg tolkar dette som eit symptom på den rolla han fekk som ein kuriøs, fascinerande figur som samtidig ikkje heilt passa inn i den gjengse kunsthistoria.

– Slik eg ser det, skapte han i realiteten eit politisk historiemåleri med eit anna perspektiv enn det sosialdemokratiske monumentalmåleriet som dominerte norsk kunst i mellomkrigstida og opp til 1950-talet, slik vi for eksempel møter det i Oslo rådhus.

– Riis fortel oss ei anna historie, seier Steihaug.

Speglar ei spesiell livshistorie

Bileta hans handlar om nasjonal begeistring, “dei harde trettiåra”, den tyske okkupasjonen og om lobotomi og elektrosjokk – behandlingsformer han sjølv kjende til frå Gaustad sjukehus.

– Den spesielle livshistoria, slik vi møter henne i måleriet hans, har vore med på å skape ei legendarisk forteljing om Riis i norsk offentligheit, mellom anna knytt til det at han var tvangsinnlagt på Gaustad i seks år frå 1946 til 1952 med diagnosen schizofreni.

- Der vart han sjølv behandla med elektrosjokk. Verka hans handlar mykje om makt og avmakt, fortald av ein person i ein sosialt marginal posisjon.

Iscenesetting av sitt eige liv

"I hovudverket Bendik og Aarolilja målar Riis sine eigne ansiktstrekk inn i biletet. (Foto: Annica Thomsson)"

Steihaug har nærlese fire av hovudverka til Riis, og aller mest vekt har han lagt på Bendik og Aarolilja frå 1950-åra.

I dette store måleriet fangar kunstnaren opp den norske, nasjonale begeistringa som stod sentralt heilt frå 1850-åra og utover i 1950-åra. I verksanalysen har Steihaug brukt eit dobbelt perspektiv.

– Det er viktig å forstå dette verket som politisk måleri. Men det politiske er vove saman med det eksistensielle som del av ei sjølviscenesetting. Riis målar seg sjølv inn i biletet, og ansiktet til Bendik har kunstnarens eigne ansiktstrekk.

– Ved denne typen iscenesetting skapte Riis ei forteljing om sitt eige liv, og i analysen har eg nytta meg av psykoanalytiske forståingsmetodar, seier Steihaug.

Interessant som samtidskunstnar

"Bendik Riis. (Foto: Wikimedia Commons)"

Steihaug meiner Riis også var ein svært interessant samtidskunstar.

– Då eg begynte å arbeide med kunsten hans på 1990-talet, opplevde eg at Riis var ein aktuell kunstnar sett i forhold til den kunstteoretiske diskusjonen i 1990-åra, der det handla mykje om identitetsskaping og iscenesetting av seg sjølv i kunsten.

Men bileta hans handlar ikkje berre om kunstnaren sjølv. Steihaug prøver å vende blikket mot oss – vi som ser verka.

– Måleria peikar i like stor grad på ”oss”. Vi er sjølve ein del av den historia han fortel, meiner han.

Sjå òg:
Bendik Riis’ eksistensielle og politiske maleri - pressemelding om disputasen
Herr Kunstmaleren Bendik Riis’ nettsider

 

Powered by Labrador CMS