Dette radarbildet er av et av metan-havene på Titan.

Denne kystlinjen kan se ut som Norge, men den er ikke på jorden

Det er ikke vann rundt øyene og i fjordene. Det er nesten bare metan.

Det kunne vært en kystlinje et eller annet sted langs norskekysten. Kysten snirkler seg av gårde i bukter, fjorder og rundt halvøyer.

Små øygrupper ligger ute i havet, men du kan ikke ta deg en båttur ut hit en sommerdag. Temperaturen ligger på rundt -180 grader.

Har noe til felles med jorden

Det du ser på, er en liten bit av kysten rundt Kraken Mare – det største havet på overflaten til Titan – en av Saturns måner. Her er det så kaldt at vanlig vann-is aldri smelter, og isklumper spiller samme rolle som steiner gjør her, som NASA beskriver det.

Radarbilder av Titans overflate. De blå feltene viser hvor målingene avdekket væskemasser - hav av flytende metan.

Dette havet er like stort som Det kaspiske hav på jorden. Det dramatiske navnet stammer fra havmonsteret Kraken – et gigantisk sjøuhyre fra nordisk overtro som du kan lese mer om på forskning.no.

Det er flytende væske i dette havet, men det er ikke vann – det er ikke mulig. Det er stort sett flytende metan.

Dette gjør at Titan er i en helt egen klubb sammen med Jorden. Det er bare Titan og vår planet som har stabile, permanente og flytende hav på overflaten i solsystemet, ifølge NASA.

Men på andre måter er dette en totalt fremmed verden.

Er et metan-laboratorium

Dette betyr også at Titan har en metan-syklus, på samme måte som jorden har en vann-syklus. Flytende vann spiller en stor rolle i å forme jordoverflaten, med dype elvedaler og innsjøer.

Det er usikkerhet rundt hvordan denne metan-syklusen fungerer, men modellering av Titans atmosfære har vist at det kanskje finnes store grunnmetan-reserver under bakken, ifølge denne studien fra 2019.

Titans atmosfære er et spesielt sted i solsystemet, og det er et naturlig metan-laboratorium, ifølge denne nye studien, publisert i tidsskriftet Planetary and Space Science.

Slik ser Titan ut fra rommet. Den er dekket av en tykk og tåkete atmosfære som består hovedsakelig av nitrogen, men en del metan.

Kan gi innblikk i jordens fortid

Forskerne trekker fram at Titan kan gi et unikt innblikk i Jordens fortid. For mer enn 3,5 milliarder år siden var det mye mer metan i jordens atmosfære enn det er i dag. All metanen kom fra store vulkanske utbrudd, ifølge NASA.

Forskerne har gjort målinger av metan-varianter i Titans atmosfære for å få presise målinger av spektroskopi-signaturene som metan kan gi. Spektroskopi er en ekstremt viktig teknikk som brukes for å finne ut hva slags grunnstoffer noe er laget av. Dette kan være fjerne stjerner eller atmosfæren rundt en planet i et annet solsystem.

Du kan lese mer om hvorfor spektroskopi er så viktig på forskning.no.

Dette kan brukes til å måle metan i atmosfæren til andre planeter utenfor vårt solsystem, ifølge forskerne.

Et av de få bildene som finnes fra Titans overflate.

Så kaldt at levende vesener ville blitt knust

Det er mye ukjent om Titans overflate. Det meste av kunnskapen kommer fra Cassini-oppdraget, som utforsket Saturn-systemet fra 2004 til 2017. Denne sonden sendte også Huygens-sonden, som gikk ned i Titans atmosfære.

Det var målinger fra Cassini som også slo fast at det finnes flytende metan på overflaten.

Den overlevde i 90 minutter og tok noen få bilder på veien gjennom atmosfæren og på overflaten.

Men hva kan man si om forholdene på overflaten? Det er ikke mulig å ta seg en svømmetur i dette havet, det er altfor kaldt. Fysiker Brian Cox beskriver det som så kaldt at levende vesener vil knuse som glass etter å ha blitt senket ned i den flytende metanen, i dette klippet fra TV-programmet QI.

Metan er kjent som en svært brennbar gass her på jorden. Naturgass, en av Norges store naturressurser, består hovedsakelig av metan, ifølge SNL.

Metan er svært brennbart på jorden, men det er det ikke på Titan. For at metan skal kunne brenne, trengs det oksygen i tillegg. Det er det masse av i jordens atmosfære, men ikke i Titans.

Ta en svømmetur?

Og er det mulig å svømme i flytende metan? Sannsynligvis ikke, hovedsakelig fordi et menneske har mye større tetthet enn flytende metan.

Vi kan flyte på vann fordi menneskekroppen består av svært mye vann, men den har fortsatt litt mindre tetthet enn rent vann.

Men metan har mye lavere tetthet enn menneskekroppen. Dermed vil et menneske synke som en stein i flytende metan - som altså vil kjennes svært annerledes ut enn vanlig vann. Hvis det holdt en annen temperatur enn -180 grader.

Rianco-Silva mfl: A study of very high resolution visible spectra of Titan: Line characterisation in visible CH4 bands and the search for C3. Planetary and Space Science, 2024. DOI:  10.1016/j.pss.2023.105836