Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norsk Romsenter - les mer.

Den danske astronauten Andreas Mogensen skal tilbringe seks måneder på den internasjonale romstasjonen for å utføre vitenskapelige eksperimenter, vedlikehold og oppgradering på kjempelaboratoriet i rommet.

Duskedamer og kosedyr: Det er mange rare ritualer ved oppskytning av astronauter

Astronauter har flere faste tradisjoner før de drar opp i rommet. Her er noen av dem.

Andreas Mogensen, den europeiske romorganisasjonens ESAs danske astronaut, ble skutt opp til den internasjonale romstasjonen i august 2023.

Der skal han være i seks måneder for å utføre vitenskapelige eksperimenter, vedlikehold og oppgradering på kjempelaboratoriet i rommet.

Må i karantene

Hver eneste oppskyting er unik, med unike nyttelaster, forhold og omstendigheter. Men det er også mye som er likt, fra prosedyrer og fremgangsmåter, til utstyr, teknologi, romfartøy, bæreraketter og mye mer.

Astronautene har faste rutiner og prosedyrer som alle må gjennom før de skytes opp. Som for eksempel to uker i karantene for å være sikker på at ingen astronauter sendes til rommet med smittsomme sykdommer.

Men astronauter har også spesielle tradisjoner eller ritualer som de gjør før de skytes opp. Her er noen av dem.

Heiagjeng og snurrende kontorstoler

En av oppskytingsbasene som har de fleste og kanskje mest uvanlige tradisjonene, er den russiske oppskytingsbasen i Bajkonur i Kasakhstan.

Når kosmonautene kommer hit, er det også en gruppe med heiagjengdamer der. De vifter med gylne dusker for å hilse kosmonautene velkommen.

Kosmonaut er den russiske betegnelsen på en romfarer eller en astronaut.

Andreas Mogensens andre oppdrag til romstasjonen heter Huginn.

Mange astronauter og kosmonauter opplever romsyke de første dagene i rommet. Dette er kvalme på grunn av bevegelsene i vektløshet. Heldigvis blir dette bedre etter noen dager.

For å prøve å gjøre kosmonautene litt vant til effekten av vektløshet, snurres de på kontorstoler og blir snudd opp ned mens de ligger på spesielle senger.

Planter tre og ser film

Før oppskyting fra Bajkonur planter kosmonautene også et tre på basen. Slik representerer hvert tre et oppdrag i rommet og dem som utførte oppdraget.

Det er også et minne over de få som ikke kom tilbake.

Kvelden før oppskyting ser kosmonautene en film kalt Ørkenens hvite sol. Dette er en gammel russisk film i beste amerikanske Western-stil.

Andreas Mogensen (til høyre) med to kosmonauter som han ble skutt opp til romstasjonen sammen med, fra Bajkonur 2. september 2015.

I tillegg skriver de navnet sitt på døren til rommet der de sover før oppskytingen. Det var noe Jurij Gagarin, det første mennesket i rommet, gjorde før han ble skutt opp i 1961.

På den store dagen, før kosmonautene forlater rommet sitt for å dra til oppskytingsrampen, tar de seg litt tid for å klarne tankene og fokusere.

Før kosmonautene går om bord i romfartøyet, blir både det og kosmonautene velsignet av en russisk-ortodoks prest.

Favorittmat, kortspill og kosedyr

Før oppskyting i USA pleier astronautene å spille et kortspill sammen med sjefen for NASAs Astronaut Office helt til astronautene vinner en runde.

Her er også det siste måltidet astronautene spiser før oppskytingen. Da velger de selv menyen, noe de liker spesielt godt. For på romstasjonen er utvalget mer begrenset og ferskvare sjelden kost.

Astronautene skriver også navnet sitt på veggen i rommet der de sover før oppskytingen.

Noen av astronauttradisjonene ved oppskyting med en Falcon 9-bærerakett og SpaceX.

I romfartøyet har astronautene med seg en liten myk gjenstand, vanligvis et kosedyr. Det hjelper dem med å se når de har forlatt jordas tyngdekraft og blitt vektløse.

Når astronautene kommer til romstasjonen, blir de møtt av smilende kolleger som holder seg samlet på ett plan. Det er for at romsyke nykommere ikke blir mer desorienterte og kvalme.

Duften av en vellykket oppskyting

Også de på bakken har sine tradisjoner og ritualer før oppskyting. Hos NASA feires vellykket oppskyting med amerikansk bønnestuing med røkt skinke og maisbrød.

Etter den første oppskytingen av romfergen i april 1981 bestilte en av sjefene hos NASA inn bønnestuing med røkt skinke og maisbrød til mannskapet i kontrollrommet og ellers på bakken.

Siden den gang har lukten av bønnestuing vært duften av en vellykket oppskyting hos NASA. Les mer og få oppskriften på nasa.gov.

Andreas Mogensen (nr. 2 fra venstre) ble skutt opp til romstasjonen 25. august 2023 med en Falcon 9-bærerakett.

– Tradisjoner som dette er både humor og alvor. De er kanskje en slags videreføring av gamle tradisjoner fra sjøfarten. Der var det nok også en stor dose overtro med i spillet, sier Arvid Bertheau Johannessen, fagsjef innen bemannet romfart og utforskning ved Norsk Romsenter.

– Uansett er ønsket om hell og lykke på ferden, at astronautene skal komme trygt fram og tilbake, like aktuelt nå som da, sier Johannessen.