Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
– Geografi er et fag i krise
Faget mangler kvalifiserte lærere og taper mot andre fag i skolen, viser studie. I mange land er viktige deler av faget utelatt fra læreplanene.
– Faget bygger bro mellom mennesket og verden vi lever i, sier Hilde Storrøsæter ved NTNU.
(Foto: Sølvi W. Normannsen)
– Alarmklokkene bør ringe, både på
fagfeltet og blant lærere i skolen. Utviklingen er kritisk. Svikten rammer
elevenes evne til å forstå hvordan ting henger sammen i en urolig og
uoversiktlig verden.
Det mener Hilde Storrøsæter, geograf og universitetslektor ved Institutt for
lærerutdanning på NTNU.
Sammen med kolleger i ni land har hun analysert de nasjonale læreplanene for geografi i videregående skole.
Læreplaner hopper over grunnfjellet
Forskerne har undersøkt
hva planene sier om hva som undervises, og hvordan det skal undervises.
Til tross for at geografisk tenkning er
grunnfjellet i faget, var det ikke tydelig beskrevet i noen av de ni landenes
læreplaner.
Geografisk tenkning er en måte å forstå og tolke verden på gjennom
geografisk kunnskap, forklarer forskeren.
Det handler om å begripe utfordringer
som klimaendringer, globalisering og forvaltning av ressurser. Og om å se
sammenhenger mellom steder, mennesker, miljø og utvikling.
Forskerne fant også at flere andre, helt
grunnleggende deler av faget ikke var vektlagt.
Forskerne fant kritiske mangler
– Vi ser på dette som kritiske mangler,
sier Storrøsæter.
Dette er de ni landene som er undersøkt: Australia, Kina, Tsjekkia, Danmark, Frankrike, Norge, Slovakia, Sør-Afrika og
USA.
Det er ikke noe mål at alle land skal ende
opp med like læreplaner, understreker universitetslektoren.
– Men vi bør ha noen felles ambisjoner. Som
å koble geografi til store tema som bærekraft, samfunnsutvikling og
medborgerskap. Å utvikle tenkere, ikke bare faktakjennere og puggere, mener hun.
Bærekraft, naturtap og valg
Geografi er det eneste skolefaget som binder sammen tema innen natur og
samfunn. Det bygger bro mellom oss mennesker og verdenen vi har skapt og lever
i, ifølge forskeren.
Hun viser til at spenningen mellom natur og
samfunn gjør seg mer og mer gjeldende rundt oss. Som i spørsmål om bærekraft og
utvikling, og tap av natur til fordel for veier.
Det gjelder også valgene som tok alle på
senga: Storbritannias Brexit fra EU og Donald Trumps første seier i
presidentvalget i USA.
Om å kjøpe vann på plastflaske
Forskerne mener at geografiundervisningen risikerer å bli relevant kun for klasserommet.
For at elevene skal kunne vurdere konsekvensene av egne valg – som hva de spiser, hvordan de reiser, eller hvor de bor – må de lære å tenke fremtidsrettet og geografisk.
Evnen til å analysere en verdenssituasjon, eller lokale situasjoner som for eksempel oljeleting utenfor Lofoten, gir elevene verdifull innsikt og forståelse.
– Det handler om å koble egne handlinger
til globale sammenhenger, og forestille seg ulike framtider. Ta
plastforurensning. Hva betaler du egentlig for, når du kjøper vann på flaske?
Rent vann er jo gratis, så det du egentlig betaler for, er produksjon av
plastflasker, sier Storrøsæter.
Lærernes verktøykasse
Læreplanene er verktøykassa lærerne får med
seg inn i klasserommene. Der skal de sørge for at elevene øver opp evnen til å
tenke, forstå, tolke og takle utfordringer i hverdagen – nå og fremover.
Ofte handler dette om kompliserte
sammenhenger, som klimaendringer.
– For å forstå endringene, må elevene kunne
se sammenhengen mellom lokale flommer og globale utslippsmønstre. Det krever
ikke bare kunnskap om vær og klima. Det krever evnen til å se helheten og
kjeder av årsaker som går på tvers av land og skalaer, forklarer Storrøsæter.
Fastlåst i Frankrike, åpent i Norge
Studien er den første i sitt slag. Den er gjort
fordi geografi-faget er under press i mange land.
Sammenligning er ikke et mål, men noen
forskjeller er tydelige.
Frankrikes læreplan er konkret og lite fleksibel. Der
er faget satt sammen av geografi og historie, med mange flere historielærere
enn geografilærere som underviser.
I Norge er geografi er et samfunnsfag. Vi
mangler lærere. Elever kan gå hele skoleløpet uten å møte en eneste lærer med
særskilt kompetanse i geografi.
Timetallet er kuttet ned på videregående. De
som utdanner geografilærerne, ser at faget blir mindre og mindre viktig.
Når de som skal tolke den åpne norske
læreplanen ikke har nok faglig ballast, svekkes undervisningen ytterligere,
mener Storrøsæter.
Ikke bare puggere
Forskeren er bekymret for faget, men også håpefull.
– Bekymret fordi
lærermangel, mangel på krav til lærerens kompetanse og svake læreplaner gir lav
kvalitet på elevenes læring. Håpefull fordi forskningen og søkelyset på
geografisk tenking blir større, og kan brukes til forbedring, sier hun.
Referanse:
Tomáš Bendl, Hilde
Storrøsæter mfl.: An international perspective on geography curricula: paving
a way forward for geographical thinking. Geographical and Environmental
Education, 2025. Doi.org/10.1080/10382046.2025.2513535
Fikk du med deg disse sakene fra NTNU?
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER