Nærbilde av en orangutang med et stort hudløst sår på det ene kinnet.
Orangutangen Rakus har fått et stygt sår i ansiktet. Bildet er tatt to dager før den behandlet såret med medisinplanten Fibraurea tinctoria.

Denne orangutangen behandlet såret sitt med en medisinplante

Dette er første gang forskere har sett et vilt dyr som smører en medisinplante på et sår.

Orangutangen Rakus på Sumatra hadde tydeligvis vært ute for et uhell.

Det var kanskje ikke spesielt overraskende. Rakus var en ung hannorangutang som på denne tida trolig forsøkte å etablere seg som en dominerende hann i området. Den slags foretagende har en tendens til å involvere slagsmål.

Uansett foranledning, var resultatet i hvert fall et stort, åpent sår på det ene kinnet.

Det var altså i den forbindelse forskerne gjorde en unik observasjon.

Smurte plantegrøt på såret

Forskerne dokumenterte hvordan Rakus plukket blader fra klatreplanten Fibraurea tinctoria og så tygde dem til grøt.

Orangutangen tok gjentatte ganger saften fra de tygde bladene og smurte den på såret i ansiktet. Til slutt bredte Rakus grøten av blader utover, slik at den dekte hele såret. Apen brukte til sammen ganske mye tid på hele denne prosessen.

Var dette rett og slett selvmedisinering, for å hindre infeksjon og få såret til å gro raskere?

Isabelle B. Laumer fra Max Planck Institute of Animal Behavior og hennes kollegaer tror det.

Plante med medisinsk virkning

Forskerne gjorde undersøkelser av planten som Rakus brukte.

Den viste seg å være en kjent medisinplante, som tradisjonelt ble benyttet for å behandle ulike sykdommer, som dysenteri og malaria. Det er ikke så rart. F. tinctoria inneholder nemlig flere stoffer med medisinsk virkning.

Stoffene er blant annet smertestillende og virker mot bakterier og sopp.

Samtidig var Rakus’ adferd målrettet. Den behandlet bare såret, og brukte altså ganske lang tid på å finne blader, tygge dem og smøre såret flere ganger.

Alt i alt tyder dette på at adferden var en form for selvmedisinering som dempet smerter, hindret betennelse og framskyndet sårhelingen, skriver Laumer og kollegaene i det vitenskapelige tidsskriftet Scientific Reports.

Det er i så fall første gang en slik adferd er dokumentert hos orangutanger.

Bildet viser orangutangen Rakus i et tre. Såret på kinnet er helt grodd.
To måneder etter behandlingen var såret helt grodd.

Spiser medisinske stoffer

Medisinbruk hos ville dyr er ikke helt ukjent, skriver forskerne i Scientific Reports.

Forskere har for eksempel dokumentert at både aper og andre dyr spiser visse vekster og stoffer med virkning mot parasitter og sykdommer.

Men det er få eksempler på at dyr forsøker å behandle sår.

I en 2022-studie beskrev forskere en flokk sjimpanser som pleide å putte en type insekt i egne og andres sår. Men forskere vet ennå ikke om disse insektene hadde noen medisinsk virkning.

Oppfinnelse eller læring?

Foreløpig er bruken av F. tinctoria til sårbehandling bare dokumentert én gang i ville dyr – altså hos orangutangen Rakus.

Forskerne kan ikke si om det var Rakus selv som hadde funnet opp denne formen for behandling – for eksempel ved at den oppdaget at bladene lindret smerte.

En annen mulighet er at Rakus kan ha lært trikset fra andre orangutanger. Adferden er ikke observert hos noen av de andre orangutangene i området, men unge hanner som Rakus kommer alltid fra andre steder. Forskerne vet imidlertid ikke akkurat hvor Raku vokste opp.

Innsikt i utvikling

Uansett gir observasjonene av Rakus ny innsikt, mener Laumer og co.

Dette sier nemlig noe om medisinbruk hos våre nærmeste slektninger og gir oss dermed kanskje noen hint om hvordan vi selv begynte å bruke stoffer fra omgivelsene for å behandle sår.

Kanskje har både vi og apene en felles underliggende mekanisme som gjør oss i stand til å oppdage og bruke stoffer som hjelper, spekulerer forskerne.

Og kanskje fantes disse mekanismene i oss langt tilbake i tida, allerede før artene skilte lag?

I. B. Laumer, A. Rahman, T. Rahmaeti, U. Azhari, Hermansyah, S. S. U. Atmoko & C. Schuppli, Active self‑treatment of a facial wound with a biologically active plant by a male Sumatran orangutan, Scientific Reports, mai 2024.