Liverpool kommer neppe til å erstatte hovedtrener Jürgen Klopp med en robot med det første. Men kunstig intelligens kommer til å prege sporten mer i fremtiden.

Er Klopp-bot på vei? Google og Liverpool FC utvikler taktikk med kunstig intelligens

TacticAI heter verktøyet som utmerker seg som ekspert på hjørnespark. – Veldig interessant hva det kan føre til, sier forsker.

Når den iltre tyske Liverpool-sjefen Jürgen Klopp gir seg som hovedtrener for den engelske tradisjonsklubben til sommeren, kan han bli erstattet av en kunstig kopi:

En Klopp-bot!

Eller hva? I hvert fall utforsker Liverpool FC for tiden muligheten for å raffinere taktikken med kunstig intelligens. Det kommer frem i en ny studie som nettopp er publisert i tidsskriftet Nature Communications.

Studien er en del av et samarbeid mellom Premier League-klubben og Google DeepMind, Googles forskningsteam for kunstig intelligens.

Liverpool har forsynt Google-teamet med unike data, og fotballklubbens forskningssjef – for det har Liverpool – er medforfatter av studien.

Ifølge idrettsforsker Ludvig Johan Torp Rasmussen er det «veldig interessant hva det kan føre til».

– Idrettsverdenen må, i likhet med resten av samfunnet, forholde seg til den teknologiske utviklingen som kommer med kunstig intelligens, sier Rasmussen. – Så Liverpool skal ha ros for å være åpne for å prøve ut ulike ideer.

AI-verktøyet TacticAI er et resultat av samarbeidet, som har pågått i tre år.

Ifølge forskerne bak TacticAI kan det fungere som en assistent for et trenerteam som skal navigere i en fotballverden som i likhet med omverdenen blir stadig mer dominert av data.

Målet er ikke å bli kvitt fargerike (og godt betalte) hovedtrenere, men enkelt å «øke vinnersjansene», som det heter i en pressemelding.

En kjenner av hjørnespark

TacticAI utmerker seg i én liten del av det avanserte fotballspillet: hjørnesparket.

Ifølge Ludvig Johan Torp Rasmussen gir det mening å fokusere på hjørnesparket, som «er mindre komplekst og dynamisk enn de andre fasene i spillet».

Marco Chiarandini, førsteamanuensis i informatikk ved Syddansk Universitet, har forsket på bruk av data i fotball og andre idretter, og han er enig:

– Jeg tror definitivt at det finnes muligheter for å utnytte dødballsituasjoner i fotball og de mer koordinerte bevegelsene som spillerne gjør i den sammenhengen, sier Chiarandini.

Forsynt AI med over 7000 hjørnespark

Basert på analyser av tusenvis av hjørnespark har den kunstige intelligensen finjustert spillernes løp og posisjoner for å øke sjansene for å score med noen få prosent her og der.

Google-forskerne har matet systemet med et datasett fra Liverpools siste sesonger, 7176 hjørnespark – en typisk 90-minutters kamp har rundt 10–11 av dem.

Illustrasjonen viser forskernes trinnvise arbeid med hjørnespark. 1) Først analyserte de et ekte hjørnespark. 2) Deretter justerte deres TacticAI posisjonene på ulike måter. 3) Til slutt velger KI-en den beste taktikken basert på kriterier som «hvem får ballen?» og «hva er sjansene for avslutning?».

Gjennom bildeanalyser av tusenvis av hjørnespark har systemet fått data om hvordan spillerne beveger seg og posisjonerer seg i feltet, og ikke minst hvem som har størst sjanse til å motta ballen.

Den kunstige intelligensen har deretter laget nye spillerformasjoner som øker sjansene for å sette ballen i boksen.

I hvert fall i teorien.

Eksperter favoriserte KI

AI-verktøyet er «fortsatt i en utviklingsfase», sier Ludvig Johan Torp Rasmussen.

Så selv om det er gøy at Google og Liverpool har gått sammen om et forskningsprosjekt, har TacticAI – så vidt vi vet – ikke hatt noen innvirkning på det som skjer på Anfield, Liverpools beryktede hjemmebane.

Den kunstige intelligensens hjørnesparkskreasjoner har ikke blitt testet i den virkelige verden. Verken på treningsfeltet eller i en kamp.

Forskerne har så langt bare kvalitetssjekket sitt potensielle hjørnesparkgeni ved å la en rekke eksperter fra Liverpool velge mellom AI-genererte hjørnesparkformasjoner og menneskeskapte hjørnespark.

Ekspertene – tre dataforskere, en videoanalytiker og en assistenttrener fra Liverpool – valgte faktisk KI-hjørnesparkene fremfor de menneskeskapte i 90 prosent av tilfellene.

Ifølge Rasmussen tyder dette på at tilnærming må innebære en viss kreativitet:

– Hvis de foretrekker KI, må det være fordi forslagene er både annerledes og bedre enn de forslagene de selv kommer opp med. Og selve definisjonen på kreativitet er å løse en oppgave på en ny og nyttig måte.

Ifølge Marco Chiarandini har forskerne gjort «en utmerket jobb». Han er imidlertid skeptisk til ekspertgruppen de har brukt til å verifisere hjørnesparkene.

– Bortsett fra assistenttreneren er de andre ikke nødvendigvis eksperter på hva som skjer på banen. Jeg vil gjerne høre hva et par tidligere spillere har å si. Og jeg vil gjerne høre fra flere enn fem, sier han.

Vil KI revolusjonere fotballen?

I en pressemelding beskrives TacticAI som et verktøy som kan «revolusjonere sporten for spillere, trenere og fans».

Hvorvidt det er snakk om en revolusjon, gjenstår å se. Men det er ingen tvil om at kunstig intelligens – som i andre deler av samfunnet – vil sette sitt preg på elitefotballen og idretten generelt, ifølge Ludvig Johan Torp Rasmussen.

– En fare er at all trening og taktikk blir for instrumentell og styrt av trenerne basert på spesifikke spillmønstre generert av kunstig intelligens, uten at spillerne har noe å si. Vi vet at dette er uheldig for motivasjonen og dermed idrettsdeltakelsen, sier forskeren.

– Det er viktig å undersøke hvordan kunstig intelligens kan berike opplevelsen av ulike idrettsaktiviteter – ikke bare hvordan den kan bidra til å øke prestasjonene og vinne kamper på elitenivå.

Her kan du se hvordan forskerne og AI-en har tatt utgangspunkt i en reell situasjon (referanse) og deretter raffinert den med AI-en

I sjakkens verden har sjakkcomputeren og kunstig intelligens skapt ny innsikt og nye strategier. For eksempel har kantbøndene – de ytterste bøndene på brettet – fått en ny betydning i sjakkverdenen takket være strategier fra sjakkcomputeren.

Kan den samme innovasjonen skje i fotballen?

– Fotballen er så kompleks og uforutsigbar i sin natur, sier Rasmussen. – Men ja, det skulle ikke forundre meg om det finnes spennende og annerledes måter å spille hjørnespark på i fremtiden. Og fra et tilskuerperspektiv er det flott.

Marco Chiarandini bemerker også at teknologien «sannsynligvis vil være nyttig», men legger til:

– Fotball vil fortsatt være et øyeblikksspill – og gudskjelov for det.

På den annen side nevner han at det faktisk er «litt ironisk» at Liverpool benyttet seg av KI-verktøyet da de slapp inn et «ganske kreativt mål etter hjørnespark» mot Manchester City for noen uker siden.

– Målet ble skapt av et smart trekk av Alexis Mac Allister, som kom ut av posisjon på en måte som var på kanten av reglene. Men jeg tviler på at denne kreativiteten ble skapt av KI, avslutter Chiarandini.

Se målet her og døm selv:

Målet kan du se ved 0:47 i videoen. Legg merke til hvordan Alexis Mac Allister, med nr. 10 på ryggen, blir flyttet bort fra den fremre stolpen av Manchester Citys nr. 4, slik at John Stones (nr. 5) kan komme seg fri og score. (Video: Man City)

Referanse:

TacticAI: en AI-assistent for fotballtaktikk (Nature Communications, 2024). DOI: 10.1038/s41467–024–45965-x

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no. Les originalartikkelen på Videnskab.dk.

 

Powered by Labrador CMS