Slik ser NASA for seg at en mulig framtidig base kan se ut.

Forskere advarer mot gruvedrift på månen

Tror det kan bli et måne-rush om ikke så lenge.

Det blir stadig mer interesse for å drive kommersiell virksomhet i rommet.

Flere selskaper vil danne nettverk med satellitter i bane rundt jorda, noe astronomer har reagert kraftig på fordi det kan gjøre det vanskeligere å observere stjernene.

Nå advarer forskere også mot et mulig utvinningsrush på månen, ifølge Science.

Men hva skal utvinnes på månen? Og hva er det forskerne mener må beskyttes?

Måneoverflaten sett av en av Apollo-astronautene. Overflaten kan skjule store verdier.

Stor interesse

Gruvedrift på månen begynner å bli en realitet, sa Angel Abbud-Madrid til nyhetsnettstedet Space.com i sommer. Han jobber ved et senter for ressurser i rommet ved Colorado School of Mines.

En del av Artemis, måneprogrammet til NASA, går ut på at private aktører skal finne måter å utvinne mineraler og stoffer på månen.

NASA sier at den neste månelandingen deres skal skje i 2025. Etter det er målet å bygge en månebase og en romstasjon i bane rundt månen, ifølge romfartsorganisasjonen.

Men dette kan utløse et måne-rush der forskjellige selskaper kan forstyrre viktige vitenskapelige steder på månen, ifølge forskere Science har snakket med.

Dype kratre

– Vi må understreke hvor unike disse stedene er. De kan bli tapt for alltid, sier astronomen Richard Green til Science.

Han jobber i en månegruppe ved den internasjonale astronomiske union (IAU).

Disse unike stedene er blant annet dypt nede i store månekratre. Der er det kaldt og mørkt og veldig godt egnet til å plassere svært følsomme teleskoper, ifølge NASA.

Her er det også is som kan være en viktig ressurs til både drikkevann og som grunnlag for å lage rakettdrivstoff.

Men isen kan også være svært gammel og bære med seg historien om vann både på jorden og i solsystemet.

Det finnes også mineraler og stoffer på månens overflate som kan bli svært verdifulle. Blant annet helium-3. Dette er en isotop av helium som det finnes mye av i støvet på månens overflate, som kommer fra solvinden.

Det trengs ikke noe særlig i dag, men mange ser på helium-3 som det ideelle drivstoffet for mulige framtidige fusjonsreaktorer, ifølge ESA.

NASA har tidligere pekt på at det også finnes mange sjeldne jordmetaller på månen, som kan brukes til for eksempel elektronikk.

Gruppen som ledes av Richard Green, jobber nå med å definere hva slags måneområder som bør beskyttes.

Så er spørsmålet om gruppen får gjennomslag for å opprettes egne, beskyttede områder på månen i framtiden.