De mikroskopiske plastbitene infiserer både natur og dyreliv og finner også veien inn i menneskekroppen.
Mikroplast infiserer både natur og dyreliv og finner også veien inn i menneskekroppen.

Mikroplast funnet i hver eneste morkake som ble testet i studie

Slik gikk det da 62 kvinners morkaker ble testet for spor av mikroskopiske plastbiter.

En studie kaster nytt lys over hvordan menneskekroppen får i seg mikroplast.

Alle de 62 morkakene som ble testet, inneholdt spor av mikroplast. Den plasttypen som oftest ble funnet, var polyetylen, som brukes til å lage plastposer og -flasker. Det skriver The Guardian

Deretter fulgte PVC og nylon.

I blodårer, avføring og morsmelk

– Hvis vi ser en effekt på morkakene, kan alle pattedyr på planeten potensielt bli påvirket, sier professor Matthew Campen fra University of Mexico, som er hovedforsker bak studien, til The Guardian.

Forskerne bak studien fant 6,5 til 790 mikrogram plast per gram placenta-bindevev som ble testet. Studien er publisert i tidsskriftet Toxicological Sciences.

Vevet ble testet med kjemikalier og en sentrifuge som skilte plasten fra vevet. Deretter ble plasten varmet opp for å finne de kjemiske egenskapene til de ulike plasttypene.

Den samme teknikken ble brukt i en tidligere studie som undersøkte innholdet av mikroplast i menneskelige blodårer. Der ble det funnet spor av plast i blodet i alle 17 tilfellene. Tidligere studier har avdekket at mikroplast også forekommer i småbarns avføring og til og med i morsmelk.

© Videnskab.dk. Oversatt av Trine Andreassen for forskning.no. Les originalsaken på videnskab.dk her.