For sjette gang på rad er NRK det mediet med høyest tillit blant nordmenn.
For sjette gang på rad er NRK det mediet med høyest tillit blant nordmenn.

Ny medierapport: Flere nordmenn velger å unngå enkelte nyheter

En ny medierapport viser at nordmenn fremdeles har høy tillit til mediene. Men nesten en av fire nordmenn sier de aktivt unngår enkelte nyheter.

Reuters Institutes Digital News Report er verdens største undersøkelse om utviklingen i digitale medievaner. Den er utviklet ved Universitetet i Oxford og støttet av Fritt Ord.

I tillegg kommer en norsk rapport som er utviklet ved Universitetet i Bergen. Også den er finansiert av Fritt Ord.

Studien sammenligner utviklingen i det norske mediemarkedet med over 40 andre land i Amerika, Europa og Asia.

Rapporten viser at tilliten til norske medier er høy sammenlignet med andre land. Samtidig viser den at nordmenn leser aviser mer enn andre.

39 prosent av nordmenn oppgir at de betaler for nyhetstjenester. Snittet for alle land i testen er 17 prosent.

Tilliten faller til et normalnivå

Det kommer likevel fram i rapporten at tilliten til norske medier faller for andre år på rad. Forskerne bak rapporten mener det tyder på en normalisering etter pandemien.

– De nye tallene viser likevel ingen tillitskrise, kommenterer medieforsker Tellef Solbakk Raabe ved Samfunns- og næringslivsforskning (SNF).

– Vi er fra før et av verdens mest avislesende folkeslag. Det kan tenkes at norske nyhetsbrukere har høy mediekompetanse, er kildekritiske, og stiller høye krav, sier Raabe.

I årets rapport oppgir 53 prosent av nordmenn at de har tillit til nyheter generelt. Tallet var 56 prosent i 2022 og 57 prosent i 2021.

Det er også forskjell på tilliten til ulike redaksjoner. NRK Nyheter er i år igjen den redaksjon som har høyest tillit hos nordmenn. Slik har det vært hvert år siden 2018.

Videre følger folks nærmeste lokalavis, TV 2 Nyheter, Aftenposten og Dagens Næringsliv.

Nyhetsunnvikelse stadig mer utbredt

Til tross for høy tillit til mediene opplyser nesten en av fire nordmenn at de ofte unngå enkelte type nyheter, såkalt nyhetsunnvikelse.

– Det er ikke noe som tyder på at en stor eller økende andel nordmenn totalt unngår nyheter. Men én type nyhetsunnvik er derimot utbredt: Den aktive, selektive, delvise begrensningen av nyheter, sier professor og medieforsker Hallvard Moe ved Universitetet i Bergen.

Moe er ansvarlig for den norske rapporten.

Det er særlig nyheter om krigen i Ukraina, klimakrise, helse og kjendiser som enkelte nordmenn bevisst unngår.

– Fra annen forskning vet vi at mange nyhetsbrukere opplever en utmattelse når truende og vanskelige saker preger nyhetsbildet over tid, særlig når sakene er langt borte eller føles vanskelig å gjøre noe med, sier Moe.

Beinhard konkurranse med techselskapene

Årets rapport viser for alvor at de tradisjonelle mediene er i beinhard konkurranse med de store techselskapene om folks oppmerksomhet, sier Moe.

– Da tar mediene i Norge i bruk virkemidler for å holde på brukerne og få dem til å komme ofte tilbake, sier han.

Den internasjonale rapporten viser at særlig Tiktok har blitt en nyhetskilde for mange unge.

Samtidig kommer det fram at storforbrukere av Tiktok, Snapchat og Instagram ofte har høyere tillit til influencere og kjendiser enn til journalister når det gjelder nyheter.

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.

Powered by Labrador CMS