Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Hender på et tastatur.
Tidstakst er en ekstrabetaling fastlegen kan kreve for pasientkonsultasjoner på over 20 minutter.

Fastleger registrerte færre lange konsultasjoner etter forskningseksperiment

Besparelsene for samfunnet kan være betydelige, mener forskerteamet bak studien.

Vel 700 av landets 4.800 fastleger var del av eksperimentet. Der undersøkte forskerne legenes bruken av tidstakst. Det er en ekstrabetaling fastlegen kan kreve for pasientkonsultasjoner på over 20 minutter.

Tiltaket var en enkel e-post til fastlegene fra HELFO. Det er disse som blant annet er ansvarlig for å refundere helsepersonell og utøve kontroll av takstbruk. 

En slik e-post er ikke et uvanlig tiltak i seg selv, men bak denne e-posten stod også forskere ved Avdeling for helseledelse og helseøkonomi på Universitetet i Oslo klare for å måle effekten.

Hypotesen til forskerne var at det fantes en variasjon i bruk av tidstakst for pasientkonsultasjoner blant landets fastleger som ikke åpenbart var knyttet til medisinske hensyn. 

Tidligere undersøkelser har blant annet vist at legene har brukt tidstaksten feil. For eksempel at konsultasjonen varte i mindre enn 20 minutter, men at tidstaksten likevel ble brukt. 

– E-posten førte til en umiddelbar nedgang i bruk av tidstakst på tre til fire prosentpoeng. Effekten var fortsatt betydelig ett år etter, sier forsker Ole Kristian Aars. 

Portrett av forsker.
– Det er interessant at en enkel e-post kan gi en potensielt høy gevinst, sier forsker Ole Kristian Aars.

Ingen endringskrav

Eksperimentet rettet seg mot fastleger. Det er disse som i størst omfang bruker tidstakst.

Utvalget av leger ble tilfeldig delt inn i tre grupper: en kontrollgruppe og to grupper som fikk tilsendt e-poster. 

Deltakerne i en av disse siste gruppene fikk en aktiv inngang på e-posten med teksten «Vedrørende din bruk av takst 2cd». I den andre gruppen fikk de den mer passive teksten «Informasjon om takst 2cd».

E-postene som ble sendt, var ellers like. De inneholdt begge generell informasjon om legens bruk og inntekter fra dobbel tidstakst. I tillegg inneholdt de en påminnelse om regelverket. 

Det ble også opplyst at hensikten med e-posten var informasjon og veiledning og at legen ikke trengte å foreta seg noe.

– E-posten sa ingenting om at legen burde gjøre grep for å registrere færre tidstakster i forbindelse med konsultasjoner, eksempelvis ved å redusere tiden med pasientene, presiserer Aars.

Han sier det samtidig er viktig å understreke at eksperimentet ikke fastslår årsakssammenheng. Men det er åpenbart at e-posten førte til en endring. 

– Vi så den samme relative nedgangen i begge mottakergrupper. Inngangen på e-postene var altså ikke avgjørende. Det ble i tillegg registrert en liten nedgang i kontrollgruppen. Det kan tyde på at det har vært en smitteeffekt av tiltaket.

Registrering av tidstakst og e-posten fra HELFO ble et tema både i mediene og på en intern facebookgruppe for fastleger i den aktuelle perioden. Dette skjedde uten at det var kjent at den konkrete utsendingen av e-poster også var en del av et forskningsprosjekt.

Lav innsats, høy gevinst

Nedgangen i bruk av tidstakst i de to gruppene som mottok e-poster, utgjorde vel 8,5 millioner kroner. Dette sammenliknet med kontrollgruppen.

Forskerne regner med at denne nedgangen utgjorde en faktisk besparelse i helseutgifter på minimum 5 millioner kroner for tiltaket. De observerte nemlig en viss økning i antall konsultasjoner for gruppen som fikk e-post. Det kan dermed tenkes at reduksjon i tidstakst førte til flere konsultasjoner.

Aars sier at det er vanskelig å anslå de konkrete besparelsene. Grunnen er at det er flere variabler som spiller inn på regnestykket. Nedgangen i bruk av dobbel tidstakst viser likevel at en slik endring kan utgjøre betydelige besparelser over tid. 

– Dette er et aktuelt tema som har offentlig interesse med tanke på ressursbruk og organisering av fastlegeordninga, sier Aars.

– Det er også interessant at en såpass lav innsats som en enkel e-post kan gi en potensielt høy gevinst.

Referanse: 

Ole Kristian Aars mfl.: Sending emails to reduce medical costs? The effect of feedback on general practitioners’ claiming of fees. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 2024. Doi.org/10.1016/j.socec.2024.102178.

Powered by Labrador CMS