Annonse

Vil at strykemner tas mer på alvor

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Et førtitalls enkeltemner ved NTNU har hatt unormalt høy strykprosent gjennom flere år. - Forklaringene holder ikke alltid mål. Ofte er det dårlig undervisningsopplegg og slett pedagogisk arbeid som ligger bak.

Det mener Bjørnar Kvernevik, som er medlem i AltUnd – Studentgruppen for alternativ undervisning som er tilknyttet Seksjon for universitetspedagogikk ved NTNU.

Gruppen sluttførte nylig ”Rapport Strykemner”. Utgangspunktet er emner med flere enn 100 oppmeldte studenter som over en treårsperiode (2007-2009) har en strykprosent på over 20. I alt har gruppen identifisert 42 slike emner ved NTNU.

16 av dem tilbys ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektronikk (IME), som dermed har flest. Deretter kommer Fakultet for naturvitenskap og teknologi (NT) og Det humanistiske fakultet (HF) med åtte strykemner hver.

- Vi vil ikke tråkke på noen tær, men håper rapporten gjør det synlig hvor skoen trykker. Fakulteter og fagmiljø må begynne å snakke om strykprosenten. Emner som år etter år ligger høyt må tas tak i, og gjennomføringsgraden må opp. Det forutsetter dialog og diskusjoner. Det er det vi vil med denne rapporten, sier Bjørnar Kvernevik.

(Foto: Sølvi Waterloo Normannsen, Universitetsavisa)

 

Powered by Labrador CMS