Annonse

Verdiskaping i hele verdikjeden

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Innsikt i globale mattrender, kunnskap om forbrukerne, maten og dens komponenter er viktige faktorer for å lykkes med innovasjon i blå og grønn sektor.

I dag lykkes kun én av ti innovasjoner. Det er viktig å redusere risikoen og nøkkelen til risikoreduksjon er kunnskap.

- Å drive innovasjonsprosesser med utgangspunkt i vår forskningskompetansen er helt i tråd med hvordan vi ønsker å bidra til et konkurransedyktig norsk næringsliv, forteller Nofimas konsernsjef Øyvind Fylling-Jensen.

I løpet av de siste årene har Nofima ledet store innovasjonsprosesser for flere bransjer innen både blå og grønn sektor:

  • Kornbransjen satser på verdiskapning gjennom åpen innovasjon.
  • Fiskeri- og havbruksnæringen ønsker å utvikle nye middagsretter med fryste pillede reker.
  • Norske sjømatbedrifter har som mål å skape lønnsomme og varige konkurransefortrinn gjennom både nye fiskekonsepter for dagligvaresektoren og nye forretningsideer for mer sjømat i fastfood-markedet.
  • Prosjektet InnovaFish har utviklet et nytt konsept for fisk til storkjøkkensektoren. Her blir lavprisede fiskebiter satt sammen til et stykke med en ny teknologi, og presentert sammen med grønnsaker. Forbrukerundersøkelser foretatt på denne type retter i kantiner både i Norge og Sverige tyder på at dette er ønsket av forbrukerne.
Powered by Labrador CMS