Annonse

Veibevilgninger følger ikke behov

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Om det er dårlige eller gode veier i et fylke, betyr lite for hvor mye penger staten investerer i nye riksveier.

To forskere ved Universitetet i Nordland har sett nærmere på statens prioritering av penger til vei de neste 10 årene. Når forskerne korrigerer for ulik trafikkmengde, finner de at nåværende veistandard betyr lite for hvem som får penger til bedre vei.

Forskningsleder Gisle Solvoll og seniorforsker Thor-Erik Sandberg Hanssen ved UiN Handelshgskolen i Bodø har tatt for seg prosjektene som ligger inne i den nylig vedtatte Nasjonal transportplan (NTP).

Forskerne peker blant annet på at det vil bli investert fem ganger mer penger i Oppland enn i Østfold, selv om fylkene har samme standard på riksveiene. Og planlagte investeringer på riksveiene i Oppland er 10 ganger høyere enn i Oslo, når det korrigeres for trafikkmengde.

Andre ”veivinnere” forskerne finner er Sogn og Fjordane, Finnmark, Rogaland, Telemark og Buskerud. Andre ”veitapere” er Møre og Romsdal, Troms, Hordaland, Nordland, Aust-Agder og Vest-Agder.

– Prioriteringene av riksveiene i Norge gjenspeiler i liten grad kvaliteten på veiene. Politikk ser ut til å bety mer for størrelsen på bevilgningene, sier Sandberg Hanssen og Solvoll.
 

Powered by Labrador CMS