Annonse

Vart skræmt, ja!

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kan skremmebilder av kreft få røykere til å stumpe sigaretten for godt?

Nå viser i hvert fall amerikanske forskere at bildeadvarsler på pakkene er mer effektive for å redusere etterspørselen enn kun tekst.

Den mest effektive kombinasjonen ser imidlertid ut til å være groteske bilder og  tekst på en røykpakke der også mesteparten av tobakkprodusentenes tiltalende logoer og farger er fjernet.

- Resultatene våre viser at pakker med bare tekstadvarsler har liten effekt på forbrukerne. Etterspørselen ble imidlertid merkbart mindre når pakkene fikk påklistret groteske bilder, sier forsker og økonomiprofessor Matthew Rousu ved Susquehanna University.

- Farger og bildespråk på pakkene kan støtte oppunder feilaktige oppfatniger om redusert risiko ved å røyke noen sigarettmerker, legger professoren til i en pressemelding. (forskning.no/ARG)

Powered by Labrador CMS