Annonse

Utdanningskvalitetspris til UiO og Høgskolen i Telemark

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Universitetet i Oslo (UiO) og Høgskolen i Telemark (HiT) deler den gjeveste plassen og årets Utdanningskvalitetspris fra Kunnskapsdepartementet. Prisen er på 400.000 kroner til hver av institusjonene.

Høgskolen i Telemark får prisen for prosjektet ”Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring”. Det er dokumentert at den første tiden en lærer er i arbeid kan være en unik læringssituasjon. Målet med prosjektet er å fremme kvalitetsutvikling i barnehage og skole gjennom å ivareta og videreutvikle de nyutdannedes kompetanse.

HiT startet prosjektet som et lokalt pilotprosjekt i 1997 og leder i dag nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere. Nettverket omfatter de fleste lærerutdanningsinstitusjoner i Norge og innebærer oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere i et stort antall kommuner.

UiO får den andre førsteprisen for masterprogrammet ”International Community Health”. Komiteen mener at programmet er et viktig steg i retning av å få studenter til å arbeide vitenskapelig, i et engasjert forhold mellom samfunn og næring. Målet med programmet er å utdanne forskere som kan bygge lokal kunnskap, gi forbedring av folkehelsa og samtidig tilføre Norge kunnskap om helseforhold og fungerende løsningsmodeller internasjonalt.

Studiet bygger på at nært og langsiktig samarbeid med et stort antall institusjoner i sør. 96 prosent av de som begynner på studiet fullfører, og det har vært en rekke publikasjoner i internasjonale tidsskrifter fra masterstudenter og doktorgradsstipendiater knyttet til programmet.

NTNU får tredjeplassen og 200.000 kroner for prosjektet ”For Vei – Studentveiledning i et forebyggende perspektiv med vekt på trivsel, mestring og gjennomføringsevne”. Målet med tiltaket er å styrke NTNUs læringsmiljø og studiekvalitet. Komiteen mener at NTNU kan dokumentere at arbeidet har bidratt til økt mestringsfølelse, trivsel og gjennomføringsevne hos studentene.

Powered by Labrador CMS