Annonse

Underkjent kunnskap

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– I Norge anses det ikke som viktig å ha faglig baserte kunnskaper om universitetene som organisasjoner, beklager professor Peter Maassen, ansvarlig for programmene som i år har vunnet UiOs pris for godt læringsmiljø, melder Uniforum.

– UiO ønsker å være et ledende, europeisk forskningsuniversitet både på bredde og spiss. Det er vanskelig, så her må noe prioriteres opp og noe annet ned. Men prioriteringene kan ikke baseres på synsing, poengterer Peter Maassen.

Professoren i utdanningspolitikk og forskningslederen ved Pedagogisk forskningsinstitutt (PFI) er hovedansvarlig for de internasjonale studieprogrammene som i år deler prisen for godt læringsmiljø: ”Master of Philosophy in Higher Education”, “European Master in Higher Education” og “NOMA-programmet”.

I USA er ”higher education studies” et stort fagområde, både blant studenter og forskere. Og en får ifølge professoren ikke jobb i universitetsadministrasjonen der borte uten en grad fra feltet.

– Men her i Norge er det annerledes: Hos oss anses det ikke som like viktig å ha faglig baserte kunnskaper om universitetene, beklager Maassen, som selv blant annet har vært medlem av Stjernø-utvalget.

Les hele saken på uniforum.uio.no

Powered by Labrador CMS