Annonse

Mattebyks for norske 4.-klassinger

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske elever gjør det bedre i både lesing, matematikk og naturfag i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PIRLS.

Ingen andre land i TIMSS-studien kan vise til så sterk framgang i matte som norske 4.-klassinger.

- Jeg er svært fornøyd med at vi nå løfter de svakest presterende elevene i alle disse tre fagområdene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Samtidig vil hun se på hvordan de sterkeste elevene kan gjøres enda bedre.

- Resultatene i de nye undersøkelsene tyder på at vi må vurdere hvordan vi kan løfte de faglig sterke elevene mer enn i dag, sier kunnskapsministeren.

Fra 1995 til 2003 var det en tilbakegang i elevenes resultater, men i 2007 viste testen tegn til bedring. Dette bekreftes nå i TIMSS 2011, både for matematikk og naturfag.

PIRLS-testen viser at elevene på 4. og 5. trinn har blitt bedre til å lese. (anna.nesje@ntb.no)

Powered by Labrador CMS